„Hádej, kdo jsem?“ A Google Barometer významně povytáhl obočí

31. 12. 2018 | Petra Vrbová

Vánoce jsou za námi, a proto jsem se zaměřila na systém a logiku nákupu dárků online z pohledu nakupujících. Já sama jsem v prosinci hodně nakupovala na internetu. Kdo vlastně jsem? Jsem jedna z 18ti procent Čechů, kdo si udělal na trhu online průzkum o produktu a dále online i nakoupila. I pro mě, stejně jako pro další z 32 % zákazníků tvořila cena velmi důležitý faktor. Vedle dalších 72 % zákazníků jsem na produkt narazila díky vyhledávači. A jak jsem na tohle všechno přišla? Pomohl mi Consumer Barometer od Google. Mrkněte, jak funguje!

Kdo jsou vaši potenciální zákazníci?

Jak říkáme u nás v kanceláři „Kdo se moc ptá, málo googlí.“ Jedna věc je rozumná úvaha založená na historických datech a osobním názoru, ale druhá věc je skutečný odraz reality – a k tomu pomůže právě Consumer Barometer, jestliže přemýšlíte o tom, kdo jsou vaši potenciální zákazníci.

Není náhodou, že Google, světově nejčastější vyhledávač a poskytovatel emailových účtu a mnoho dalšího, schraňuje obrovská množství dat o nás všech a ty jsou nám díky Barometeru k dispozici.

Nákup online krok po kroku z pohledu zákazníka

Pojďme se podívat na celý proces nakupování. Protože mým tajným snem je se aspoň pár dní jen tak potulovat po světě a vydělávat si nějaké kačky zpěvem po ulicích, nabízí se sehnat si nějaké přenosné elektrické piano, abych ve světě neudělala ostudu.

Jak tedy zacílit mě jako zákaznici? Začněme surovými čísly!

Jak nakupující přemýšlí?

Jako první jsem si udělala přehled o dostupné nabídce produktů online, jako další z 81 % ostatních googlujících.

Dostupné nabídky jsem porovnala (stejně jako dalších 70% lidí ze vzorku), tj. co jednotliví prodejci nabízí a dále prověřila ceny a vybavení jednotlivých pian.

Jsem docela pyšná na to, jak umím hospodařit se svými financemi, a proto je pro mě důležité posoudit cenu a výkon každého produktu. Stejně jako dalších 55 % nakupujících jsem si proto udělala obrázek o produktu jak online, tak jsem se šla podívat do prodejny čili jsem nahlédla i do offlinu.

Cena pro je pro mě a dalších 62 % dalších lidí jednou z nejpodstatnějších faktorů, když se rozhoduji, co koupím. Dost podrobně také pročítám reviews, jako jedna z 28 % dalších zkoumatelů.

Nedělám ukvapené nákupy (minimalismus na první místě, přátelé!). Stejně jako 66 % dalších kupujících jsem si produkt našla online a také jsem online nakoupila ve chvíli, kdy jsem si všechno důkladně promyslela.

Co z toho všeho plyne?

  1. Přehledný web a popis produktu: Předpokládejme, že lidé věnují ve většině případů u nákladnějších produktů pozornost více faktorům a nedělají ukvapené nákupy. Proto je vždy důležité mít kvalitní web s dostatkem informací; a cenu, která odráží výkon produktu, která je rovněž únosná v porovnání s konkurenty.

  2. Pravidla remarketingu: Dalším důležitým bodem je také to, že většina lidí si projde produkt online a pak online také nakoupí. Omezte svůj remarketing na období maximálně 4 týdnů. Jakmile nakoupím offline, trochu mě značka svým remarketingem otravuje, když se zobrazuje několikrát denně třeba i 5 týdnů po mém nákupu a poslední návštěvě webu.

  3. Reviews: Dejte si tu práci a požádejte své zákazníky o ideálně pozitivní reviews. Na reviews také reagujte. Pokud mají lidé s produktem problém a negativně ho ohodnotí, možná jen nevědí, jak přesně s některými funkcemi zacházet.

  4. Zákaznický servis na prvním místě: Dbejte na offline zákaznický servis. Mystery shopping zřejmě má svůj význam. Když jsem se vrátila po 4 letech zpět do Čech, překvapilo mě, jak dokážou být lidé protivní, ale každý může špatný den. Nicméně, není nic horšího než přijít o zákazníka jenom proto, že narazíte na protivného asistenta prodeje, který Vás od nákupu spíše odradí. Konkurence je veliká, není tedy problém jít doslova za roh a nakoupit u konkurenta.

Já jsem si nakonec přenosné piano koupila a už jen stačí vyrazit na letiště. Držte mi pěsti, ať je rok 2019 rokem splněných snů a cestování zdar!