Jak na videa a gify pro Facebook a Instagram

12. 6. 2017 | Markéta Lasotová

Pohyblivý obsah na sociálních sítích se stává pomalu, ale jistě standardem. Každý ví, že pokud chce být v online světě úspěšný neobejde se bez něj. Ať už používáte jakoukoliv sociální síť, hýbající se obrázky zkrátka lidi baví mnohem víc než hezké fotky.

Ale jak zaručit, aby vaše video nebylo samý pixel? Jak získat tu nejlepší kvalitu a zároveň ho udělat pro Facebook nebo Instagram přátelštější? A jak dostat na vaši zeď všechny ty vtipné gify?

Videa a Facebook

V poslední době se zdá, že každý druhý příspěvek je video. Líbí se to lidem, firmám i samotnému Facebooku. Proto je k nim dost přátelský a ve většině případů vám video přijme, ať už je v jakémkoliv formátu nebo rozlišení. Sám si ho následně upraví. Pokud mu ovšem chcete v úpravě zabránit, aby vám při ní nesnížil kvalitu, je ideální mít video rovnou v parametrech, které už Facebook nemusí nijak upravovat. Tím pádem se na vaší zdi objeví úplně stejně kvalitní video, jaké máte v počítači.

Ideální parametry videa pro Facebook jsou:

  • formát mp4 nebo mov
  • rozlišení 1280 × 720 HD, poměr stran 16 : 9
  • kodek H.264 pro video, AAC pro audio
  • rychlost snímků 30 s nebo 25 s
  • délka videa max. 120 minut
  • velikost videa max. 4 GB
  • audio 44,100 Hz nebo 48,000 Hz

Videa a Instagram

Na Instagramu to videi žije snad nejvíc ze všech sociálních sítí. Už jen proto, že jeho koncept je pro ně jako dělaný. Když nahráváte videa přímo v mobilu, nemusíte v podstatě nic řešit. Většina smartphonů už má v přednastavení fotoaparátu a kamery už s ideálním nastavením počítá. Jestli, ale tvoříte videa externě v PC, pak si musíte dát pozor na pár věcí. Především na délku a velikost videa. Ostatní parametry se víceméně shodují s parametry pro Facebook. Jediné, co si musíte rozhodnout, je, jaký zvolíte poměr stran. Jestli klasický filmový 16 : 9, čtvercový 1 : 1, nebo vertikální 4 : 5. Ten byste pak měli dodržovat u všech videí už napořád. Aby profil působil jednotně.

Ideální parametry videa pro Instagram jsou:

  • formát mp4
  • rozlišení 1080 × 1080, 1920 × 1080, poměr stran 1 : 1, 16 : 9
  • kodek H.264 video, AAC audio
  • rychlost snímků 30 s nebo 25 s
  • délka videa max. 60 s
  • velikost videa max. 50 MB
  • audio 44,100 Hz nebo 48,000 Hz

S gify je to trochu složitější. Facebook ani Instagram je v podstatě nepodporují, takže se to musí obcházet přes další stranu. Třeba přes www.giphy.com, to je už notoricky známá stránka pro hledání a tvorbu gifů. Je jich tam nespočet, a jestli se vám nechce tvořit vlastní, tady určitě nějaké použitelné najdete. Pokud tam budete nahrávat vlastní gify, myslete na to, že všechno, co se tam jednou „uploadneׅ“, tak tam zůstane viset už navždycky a kdokoliv váš gif najde, tak ho může použít.

Gify a Facebook

Když se pokusíte nahrát formát gif přímo z PC na svoji zeď, stane se vám z něj statický obrázek. Musíte ho tam tedy nahrát přes odkaz, který vytvoříte na giphy.com, je to úplně jednoduché. „Uploadneme“ video, případně obrázky z PC. Giphy je převede na gif. Pak zkopírujeme link v kolonce Copy link> HTML5 video. Ten přidáme do příspěvku a publikujeme. Hned po publikování dáme editovat a link smažeme. Gif, tam ale už zůstane ve své pohyblivé formě.

Gify a Instagram

Nakolik je Facebook ke gifům shovívavý, natolik je k nim Instagram nepřátelský. Vlastně je vůbec nepodporuje. Ani trochu. Je tedy vlastně zbytečné se s gifem vůbec dělat, protože z giphy.com to dostanete ve formátu mp4 jako video. Takže je lepší a jednodušší rovnou udělat to video.

Teď už víte, jak si poradit s videi i gify. Tak na co ještě čekáte? Běžte obohatit svoje zdi o hýbající se koťátka, štěňátka a scénky z filmů a seriálů. Nebo si vytvořte vlastní originální video, které dobude internet.

Zavřít

Zaregistrujte se a sledujte novinky a tipy ze světa online marketingu. Dostanete jako první vědět hned jak vydáme nový Ebook nebo publikujeme nový článek na blogu.