Je tu revoluce v cílení zákazníků na internetu?

2. 10. 2014 | Mgr. Vojtěch Lambert

Už jste to slyšeli? Facebook v pondělí 29.9. oznámil spuštění nové verze systému Atlas, která má za cíl dojít v cílení reklamních sestav ještě dál než konkurenční Google.

O co se jedná? Na rozdíl od Googlu jde Facebook cestou reklamních sestav cílených na základě demografických údajů (tzv. people based marketing). V reálu si tedy stačí, stejně jako na Facebooku, vytvořit typové zákazníky (tzv. Buyer Personas) a na ty reklamní sestavy cílit. V tom je tedy základní rozdíl oproti Google Adwords. Je však nutno dodat, že Google se také snaží směřovat touto cestou – odpovídají tomu loňské kroky, od kdy již nelze v Google Analytics měřit zákazníky skrze klíčová slova (neplatí pro PPC kampaně) a ale právě skze demografické údaje. Stejně jako v případě Google Display Network, Facebook umožní marketérům zasáhnout své potencionální zákazníky skrze všechna zařízení, platformy a vydavatele (portály).

Již nyní umožňuje Facebook umísťovat reklamy do reklamní partnerské sítě. To jen nasvědčuje tomu, že cílem není "pouze“ vlastní interní prostředí, ale především snaha zasáhnout do co největšího počtu portálů a platforem, stejně tak jako činní Google.

Jak to funguje? Atlas byl vyvinut, aby měřil reklamní kampaně tak, jak lidé vypínají a zapínají svá zařízení. Také proto, aby pomohl marketérům a firmám lépe porozumět nákupnímu cyklu jednotlivých osob. Právě možnost sledování nákupního cyklu podle jednotlivých person je klíčovým inovativním faktorem, který pomůže vylepšovat cílení a tím i návratnost investic. Navíc, tento systém není postaven na sledování zákazníka skrze cookies, které nefungují na mobilních zařízeních. Prostřednictvím Atlas tak lze zobrazovat kampaně zároveň na Facebooku a Atlasu. Další platformy se brzy přidají, protože Facebook zahájil práci na dalším vývoji Atlasu společně s Facebook Preferred Marketing Developers.

Tím Facebook udělal další krok k zpřesnění sledování vložených investic a cílení zákazníků, které marketéři tak moc potřebují pro obhájení svých strategií a navrhovaných řešení. Facebook tak vyvíjí to, kvůli čemu si ho všichni tak oblíbili. Jestli v tomto směru převálcuje Google není úplně jisté, ale je jistě velmi zajímavé sledovat tyto dva obry, kam až dojdou se sledováním celého dění na internetu.