Komunikaci na sociálních sítích se nevyplácí podceňovat

23. 1. 2015 | Mgr. Eldar Vagabov

Sociální sítě jsou v dnešní době neodmyslitelnou součástí každodenního života mnoha lidí. Uznejte, kolik z nás dokáže fungovat alespoň jeden den, aniž bychom museli zkontrolovat novinky na Facebooku, nebo nové fotografie na Instagramu. Přínos současných sociálních platforem naší společnosti jako takové, a to především její mladší generaci, je přinejmenším diskutabilní. Vzpomeňte si na časy, kdy jsme běhali po dvorech s míčem v ruce a vraceli se domů tak pozdě, že jsme si koledovali o slušné „zaracha“. Nebo také na časy, kdy jsme chodili do města poznávat nové lidi, povídat si a vychutnávat si ty chvíle, kdy jsme ještě věděli, jak vypadá interiér té kavárny, do které tak často chodíme. Místo toho neustále „checkujeme“ různé, ve většině případu, naprosto nepotřebné „zajímavosti“ na našich chytrých telefonech a scházet se s kamarády už přece vůbec nemusíme, když to přece jde napsat do soukromé zprávy. Život se změnil a my jsme se změnili společně s ním.

Situace se ale razantně otáčí ve chvíli, kdy vlastníte firmu, v rámci které prodáváte zboží či služby a chcete navýšit celkové povědomí o vaší firmě, vybudovat důvěru lidí ve značku, mít stabilní a loajální základnu fanoušků a především navýšit počet zákazníků. V tuto chvíli rostoucí popularita sociálních sítí hraje do vašich karet. Pojďme to ale podpořit nějakými zajímavými čísly, která vám zaručeně dají najevo, že v případě budování klientely a navyšování prodeje se podceňovat sociální sítě hluboce nevyplatí.

Nejsilnější sociální platformou u nás není Facebook, ale YouTube. Se zásahem 7 miliónů uživatelů spolehlivě poráží i některé celorepublikové kanály a pokrývá 90 procent veškeré internetové populace. Reklama na dané platformě je mnohonásobně levnější než v televizi. Je to zlatý důl pro zásah vašich potenciálních klientů. Popularita tohoto kanálu je z pohledu koncového uživatele očividní; k zobrazení většiny obsahu není nutná registrace, obsah je k vidění okamžitě a spektrum okruhů a témat je širší než si jeden vůbec dokáže představit.

Druhou nejsilnější platformou z pohledu akvizice klientů je jednoznačně a bezpochyby Facebook, který má zásah již přes 4.2 miliónů uživatelů. Jinými slovy, necelých 40 procent naší populace má účet na Facebooku; velice slušná čísla na náš malý stát. Kdyby Vás snad zajímalo, v jakém věkovém rozmezí je většina uživatelů této platformy, pak vězte, že 13 až 34 let tvoří 70 procent z veškerého osazenstva Facebooku. Zejména lidé ve věku od 20 do 34 let mohou představovat relativně bonitní cílovou skupinu. Obecně vzato, pokud vaše firma neexistuje na Facebooku, tak neexistuje vůbec. V dnešní době když se potenciální zájemce o váš produkt nebo službu chce přesvědčit o kvalitách tak zcela jistě zabrousí právě na sociální sítě, na kterých se odehrává veškerá komunikace a případné odezvy dalších uživatelů daného výrobku či služby. Pokud ve firmě máte odborníka na marketing, který to umí s Facebookem na takové úrovni, že vám roste počet fanoušků a společně s ním i počet prodaných výrobků či služeb – máte vyhráno.

Třetí, avšak slabší, platformou je LinkedIn. Je to strohá sociální síť, která se zaměřuje na profesní život, odborné zkušenosti a celkově se tváří jako databáze seriózních lidí a odborníků. Jak se říká, kvalita nejde společně s kvantitou, a proto v současné době základnu členů tvoří pouze 500 tisíc jedinců, ve většině případů, s věkem 25 až 54 let. Nejčastější typy členů jsou majitelé firem, absolventi vzdělávacích institucí, senioři, ale v neposlední řadě i manažeři. Pokud ještě nemáte účet na LinkedIn, je nejvyšší čas ho založit; je to bezplatná investice do rozvoje vaší osoby, ale také vašich kontaktů. Pokud máte představu o vašem zákazníkovi, o jeho profesi, vzdělání, oboru, či jiných demografických vlastnostech, tak s pomocí LinkedIn takového člověka najdete a zachytíte relativně snadno. LinkedIn by se rozhodně neměl podceňovat nejenom při prodeji výrobků a služeb zaměřených na bonitní klientelu, ale také při B2B komunikaci.

Pojďme se ale podívat na další sociální sítě, které jsou na rapidním vzestupu. Google+ má již přes 0,5 miliónu uživatelů a stále roste. Také řešíte to, že váš SEO správce pořád nemůže dostat vaše webové stránky do předních míst ve vyhledávači? Zkuste si založit Google+ a spravovat ho, „kruhovat“ vaše cílové skupiny a oslovovat veřejnost s pomocí příspěvků. Jakmile se vám toto podaří, SEO experta již potřebovat nebudete. Google+ totiž přímo podporuje SEO vašeho webu. Pravděpodobnost, že se to podaří, je ale malá. Google+ totiž, stejně jako Facebook, není jednoduchá platforma a platí pravidlo, že jenom důsledně proškolený marketingový odborník dokáže vytvořit kvalitní a pro veřejnost zajímavou G+ stránku, která bude informovat, ale i lákat nové lidi. Obecně vzato, tato platforma je u nás prozatím stále velice podceňována. Věřím, že je to jen otázka času a zároveň „to přeji“ těm firmám, které nespí a už nyní budují svoje korporátní profily na Google+. Do budoucnosti budou o míle napřed před ostatní konkurencí, která nyní ještě spí.

Znáte Instagram? Je to sociální aplikace, s pomocí které lidé nahrávají různé fotografie či obrázky, komentují si je navzájem a sdílejí dál s pomocí tzv. „hashtags“. Instagram odhaduji na nejdynamičtější aplikaci v posledních letech, u které počet uživatelů roste raketovým tempem. Ještě se pořádně „nezabydlel“ v ČR a už má přes čtvrt miliónu uživatelů. A co teprve když začnete dělat soutěže a odměňovat klienty, kteří jsou zrovna v okolí a vyfotí se ve vašem podniku, pod fotku umístí „hashtag“ s iniciály vaší značky a následně to nasdílejí na svém profilu? Každý jeden takový klient vám udělá reklamu a zobrazí ji cca dalším 100 lidem. Těch 100 lidí ji už dokážou v případě sdílení zobrazit dalším 10 000 lidem. Čísla mluví za vše. Mimochodem, 100 je průměrný počet sledovatelů u každého uživatele Instagramu. Důvod k zamyšlení? Jednoznačně.

Co z tohoto článku pramení? Především to, že sociální sítě se nevyplatí podceňovat. Lidé platí za letáky a billboardy, vydávají nesmyslné částky za placenou reklamu v časopisech a novinách. Z těchto médií nezjistíte kolik lidí si ten billboard, co je na rohu za zatáčkou, opravdu prohlédlo. Vlastně podvědomě tušíte, že se na něj převážná většina ani nepodívala. A teď si představte, že byste mohli takový billboard zobrazit každému člověku a měli zároveň jistotu, že se na něj opravdu podívá? Bylo by to lepší? A co kdyby stál o polovinu méně než ten běžný billboard, bylo by to ještě lepší? Pokud jsou obě odpovědi „ano“, měli byste začít shánět odborníky, kteří vám pomůžou s působením na sociálních sítích. Těch téměř 70 procent populace našeho státu jsou na internetu a to se opravdu nevyplatí podceňovat.