Pět top myšlenek marketing festivalu 2017

28. 11. 2017 | Daniela Lambertová

Rand Fishkin, Avinash Kaushik, Oli Gardner a další osobnosti z oboru. Seznam spíkrů letošního Marketing Festivalu byl opravdu nabušený. Zazněla taková témata jako umělá inteligence, otázky z oblasti zkvalitnění vyhledávání, neurovědy, ale i kreativity. Obsah jednotlivých přednášek byl naprosto ohromující. Pojďme si tedy shrnout klíčové momenty a zásadní informace, které na festivalu zazněly.

Jako první si publikum získal Rand Fishkin svou přednáškou The Invisible Giant That Mucks Up Our Marketing. Z počátku se věnoval genderové nevyváženosti vývojářských a analytických pozic i efektivitě marketingu. Zmínil se o tom, jak moc posedlí jsou marketéři touhou všechno měřit a vyzval k tomu, abychom se zaměřili především na konečný zisk, který nám naše marketingové snažení přináší.

Nebyl by to ale Rand, který by svou přednášku nezasvětil tématu SEO. Čemu máme v roce 2018 věnovat pozornost? Podle Fishkina je důležité zvažovat, co uživatelé myslí vyhledávaným dotazem. Přesně tak přemýšlí Google o stránkách i jednotlivých uživatelích.

Co to znamená? Projděte si první 3 výsledky vyhledávání na dané klíčové slovo, zvažte na jaké dotazy odpovídají a na základě toho navrhněte svou vlastní stránku. Rand také odpověděl na otázky týkající se obrazového a hlasového vyhledávání. Které z nich je podle něj důležitější? Ohledně hlasového vyhledávání je trochu skeptický. Na tom jestli mluvíme nebo píšeme do mobilu prý nezáleží. Výsledky mohou být stejné. V čem ale vidí zásadní změnu, jsou hlasové odpovědi. Obrazové vyhledávání bylo vždy zásadní. Pro SEO specialisty to znamená, že budou muset přijít na to, jak přesvědčit uživatele, aby si obrázky jen neprohlíželi, ale aby díky nim začali chodit na web.

Pokud k rozvoji značky využíváte výzkumné metody, s tím, jak mohou zlepšit cestu k zákazníkovi poradila Kim Goodwinová. Podle ní jsou výzkumy dobré pro získávání faktů, ale ne vždy fungují tak, jak bychom si přáli. Základem dobrého výzkumu pro získání plnohodnotných dat je umět pozorovat lidi v jejich každodenním životě. A hlavně umět se jich dobře zeptat. S kým, kdy, kde, jak a proč zní zatraceně jednoduše, ale přiznejme si, kdo toto základní pravidlo dodržujeme? A přitom je to ta nejsnazší cesta, jak správně nastavit nabídku, vylepšit vztah se zákazníky, pomoci s rozhodováním nebo určit správná hodnotící kritéria. Chcete porozumět své cílové skupině? Ptejte se jí!

Na Marketing festival se vrátil i jeden z nejvýznamnějších online marketingových guru Avinash Kaushik, který promluvil o umělé inteligenci a strojovém učení.

Jako první apeloval na to, abychom zapomněli na kampaně bez předchozího sociodemo/psychografického výzkumu. Pro některé velké české značky to tak nebyl nejšťastnější den, protože právě na nich Avinash potvrdil svoji teorii. „Jen s přesnou znalostí chování vaší cílové skupiny jste schopni efektivně kampaně zacílit.“ A tak jsme se hned na úvod dozvěděli, že „Jakub rád nosí dámské spodní prádlo“. Tím chtěl Avinash říci, že není důležité jestli je Jakub muž nebo žena, jestli je mladý nebo starý, ale to, jak se chová na internetu. Pokud skrze strojové učení pochopíme jeho internetové chování, budeme vědět, co historicky nakupoval, jaké věci vyhledával a na základě těchto dat budeme schopni Jakubovi nabízet relevantní zboží. Zní to trochu děsivě, ale s umělou inteligencí můžeme dosáhnout vyšší kvality i efektivity. V závěru pak uvedl, s jakými cíli bychom měli vstoupit do roku 2018.

Přednáškou „Marketéři jsou z Marsu a spotřebitelé z New Jersey“ se Bob Hoffman opřel do současných marketingových praktik, kde mimo jiné shrnul i to, jak klam značky působí na spotřebitele. Samotné budování značky je pro Boba klam. Z jeho přednášky jsme se dozvěděli, že značky jsou důležité pro marketéry, nikoli pro spotřebitele. Kdyby značky z trhu zmizely, téměř nikomu by to nevadilo. Bob se také zaměřil na klam věku a komentoval, proč se marketéři zaměřují pouze na mileniály, i když nejsilnější kupní sílu představuje starší generace, na kterou v digitálu necílí, což je chyba. Podle něj markeťáci lidi nad 50 let nesnáší. Doslova řekl: „Don’t hate old people.“ I když to zní jako hlavní Bobova myšlenka, to nejdůležitější, co jsme si z jeho přednášky měli odnést, bylo něco úplně jiného. „Vědět neznamená myslet si, že něco víte. Pravdu mají pouze fakta.

Jasné poselství přednáškou předal i Joe Wade, který přímo řekl: „We must scare our clients.“ Podle něj jsou současné reklamy o ničem a jen se snaží kýčovitým obsahem ovlivnit zákazníky. Pokud tedy už teď přemýšlíte nad tím, co tkví v úspěchu těch nejlepších reklam, je to právě obsah, který nedokážete dostat z hlavy a při jehož sledování vám naskočí husí kůže. Asi tak, jako u této reklamy, kterou na přednášce demonstroval.

Je jasné, že 2018 bude rokem inovací a nových technologií, které pro budování moderního onlinu budou klíčové. Pokud se nebudeme bát riskovat a věnovat čas pochopení fungování strojového učení, zefektivnění a kvalita práce začne brzy přinášet své výsledky. Pátý ročník Marketing Festivalu toho samozřejmě přinesl mnohem víc. Už teď se ale těšíme na to, jaké novinky představí příští rok a kam až posune pomyslnou laťku onlinu.