Ten o focení 2.0 - Jak spáchat úspěšné focení

16. 9. 2021 | Jana Wasserbauer

Minule jsem vám nastínila, proč se vyplatí vrhnout se na vlastní focení. Tentokrát už to pojmu trochu prakticky a podělím se s vámi o to, jak taková příprava a samotná realizace focení probíhá. Na co si dát majzla a s čím se naopak nestresovat.

Mimochodem celý minulý článek najdete tady a pro celkový obraz ho doporučuju alespoň rychle prosvištět.

A teď jdeme na věc!

Protože nejlíp se věci vysvětlují na příkladu, vezmu si k ruce Jima Beama, našeho dlouholetého klienta, pro kterého připravujeme plány fotek 4x do roka. Z každého focení tak máme výstup, který pokryje komunikaci na FB a IG na celý kvartál. Při osmi postech měsíčně musíme nacvakat 24 stylizovaných fotek, které budou kvalitně konzistentní a budou dávat smysl v rámci aktuální komunikace. A všechno to musíme stihnout během několika málo hodin, kdy máme k dispozici specifickou lokalitu (rozumějte bar).

Plán bitvy, protože chceme šetřit čas, peníze i nervy

Ano, asi vás to zklame, ale to parádní a uvolněné focení začíná nepopulární, trochu nudnou a rozhodně upjatou excelovskou tabulkou. Co v ní najdete?

  1. Hlavní myšlenku fotografie - Co chceme fotkou říci.
  2. Claim nebo text spojený s fotografií - Uhlazený textík pro fanoušky, který pomůže dokreslit atmosféru fotografie.
  3. Popis kompozice - Co kde bude stát, jakou to bude mít barvu, zdroj světla, atd.
  4. Seznam rekvizit - získáte vcelku rychlý nákupní seznam aka důležitou položku v rozpočtu.
  5. Seznam techniky - pokud vám focení nezajišťuje fotograf s vlastním vybavením.

Tenhle plán vám pomůže hned několikrát:

  1. Při přípravě focení na nic nezapomenete.
  2. Donutíte se ke komplexnějšímu pohledu na styl vaší komunikace.
  3. V den focení se budete moct soustředit skutečně jen na focení, protože všechno ostatní jste si odbyli při přípravě plánu.
  4. Pokud nenecháte přípravu na poslední chvíli, budete mít prostor nechat své nápady uzrát a libovolně se k nim vracet a vylepšovat.

Kdo plán připravuje?

V tom ideálním případě pracuje na plánu kopík s grafikem. Tedy lidi, kteří budou výstup z focení používat a mají v malíčku styl klientovy komunikace.

Jasně, ne každý může fotit několik měsíců dopředu, ne vždy to dává smysl. Je ale jedno, jestli fotíte pro konkrétní časové období, nebo jednorázovou dávku fotek. Samotný plán bude vypadat více méně stejně.

Kde brát inspiraci?

Určitě se seznamte s prostorem, kde budete fotit, ideálně osobně, při nejhorším prostřednictvím fotek.

Zajímejte se o konkurenci, ale spíš proto, abyste nevymysleli totéž. Fans umí dát sežrat i nevinnou náhodu.

Sledujte aktuální trendy, ale nezapomínejte ani na historii vašeho produkt, nebo příběh, který byste chtěli vyprávět.

Plán máme, jdeme fotit!

Ve výstupu se bude odrážet kvalita vaší práce, takže pokud nemáte moc zkušeností, doporučuji hlavně soustředění. Držte se plánu, přeci jen vám zabral dost času. S plánem hlídejte i čas, ty náročnější kompozice zařaďte na začátek. Fotky můžete vytvářet i s ohledem na vaše priority, nebudete tak zbytečně v nervu, když se nestihne všechno.

Nebuďte líní

Nabídněte alternativní pohled na váš produkt, nebo službu. Pravda je taková, že dobrý fotograf zvládne během focení i bezva workout. Pro kvalitní fotku musíte být ready se zašpinit, zadřepovat si i se šponovat až ke stropu. Každou kompozici si foťte z různých úhlů. Nebojte se jít do detailu, ale nezapomínejte nabídnout i pohled z odstupu. Díky tomu se vyhnete nechtěnému efektu fotografií “na jedno brdo”.

Buďte pečliví

Každou kompozici si v klidu zkontrolujte. Nespoléhejte se na retuš. Všímejte si odlesků, zdrojů světla i třeba otisků prstů. Pokud fotíte s lidmi, zaměřujte se i tak na detaily, od tkaniček od bot po vlasy v obličeji.

Co s ad hoc nápady?

Naprosto běžně vás během focení budou napadat nové nápady, změny v plánu atd. Nevzdávejte se jich. Poznamenejte si je na papír a pokud vám zbude čas můžete se k nim vrátit. Nedoporučuju ale se vyloženě odvracet od plánu. Pokud se necháte unést, nemusíte stihnout všechno, co potřebujete a náhlý příval kreativity vám tak prokáže spíš medvědí službu.

Focení je velká zodpovědnost, ať už kvůli vynaloženým prostředkům, nebo časové náročnosti. I tak si to ale nezapomeňte v první řadě užít :).

Díky za pozornost! Příště mrkneme na to, jak naložit s vytvořeným materiálem. Od postprodukce po funkční archivaci.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace