Chraňte si svou značku v PPC kampaních

12. 7. 2021 | Tereza Pachl

Ať už uspějete jako e-shopař, restauratér nebo manikérka s nějakou unikátní technikou, dřív nebo později budete čelit parazitování konkurence. Kdysi mi jeden klient řekl: „Já bych chtěl vybudovat takovou malou Alzu, cílit na ně a neprodávat zboží tak zatraceně draho.“ Hned vám vysvětlím, proč e-shop se zeleným mužíčkem už vybudovat nemůžete.

Na můj brand mi nesahejte!

Pokud začnete budovat svou značku správně, prvním a možná i samozřejmým krokem je nechat značku zaregistrovat a ochránit ji. Pokud na vás konkurence poté bude cílit ve vyhledávací síti, máte spor předem vyhraný. Advokáti i následně soud na konkurenci nahlíží jako na příživníky. Jak ale mohu poznat, kdy na značku cílit a kdy ne? Ukážeme si to na příkladu.

  1. Jsem e-shop XY, nabízím širokou škálu batohů, v mé nabídce jsou batohy známé značky Adidas. A s touto značkou máme uzavřený vztah dodavatel vs. odběratel. Pak ANO, ve vyhledávací síti do klíčových slov mohu přidat frázi „batohy Adidas“.
  2. Jsem e-shop XYZ, nabízím širokou škálu no name batohů, které potřebuji dostat do povědomí, ale značku Adidas nemám ve své nabídce. Pak NE, ve vyhledávací síti se nesmím zobrazit na frázi „batohy Adidas“. V praxi to znamená, že nesmím přidat klíčové slovo v přesné shodě. Pokud ovšem přidám ve volné nebo frázové shodě „batohy“ či se na vyhledávací dotaz zobrazí DSA kampaň, nejsem automaticky příživníkem a mohu prokázat, že při tvorbě PPC kampaní nebyl špatný úmysl. Co bych ale měl správně udělat - dát klíčové slovo „Adidas“ do vyloučených klíčových slov.
  3. Jsem výrobce batohů, mou přímou konkurencí je Adidas. Takhle určitě NE. Zde se již jedná o nekalou soutěž a žádný dobrý ani špatný úmysl projevovat nemusíte, jelikož tím porušujete právo a neznalost práva neomlouvá.

UKÁZKA:

Poznáte, který PPCčkař nepracuje správně s vyhledávacími dotazy? :-)

Ano, legendární značka Vans by se na vyhledávací dotaz „batohy Adidas“ vůbec neměla zobrazit. V tomto případě se jedná o kampaň, která se nejspíše zobrazila na volnou či frázovou shodu.

Ale kdo je za tohle zodpovědný?

Pokud má e-shop PPCčkaře jako zaměstnance, tak e-shop samotný. Pokud se jedná o PPCčkaře na IČO, pak je za to zodpovědný on. Na druhé straně by ovšem měl stát náš PPCčkař, který na to upozorní a může následně jednat:

Vyzvat konkurenci, aby naši značku přidali do vyloučených klíčových slov. Jako důkaz by měl hříšník doložit PrtSc obrazovky s vyloučenými klíčovými slovy.

Pokud na výzvu nereaguje nebo odmítá přistoupit, projděte si důkladně zobrazované reklamy na Google a Seznamu, u každého prohřešku si obstarejte PrtSc celé obrazovky, aby byl vidět datum a čas. Můžou se hodit i data z Google Analytics nebo pokud máte v Google Ads kampaň na svůj vlastní brand, tak podíl zobrazení či statistiky aukce, kde je názorně vidět, že na svůj vlastní brand necílíte sami.

Ve většině případech se po nasbírání důkazů konkurence sama vzdá. Pokud ale ne, je na čase všechny podklady předat advokátovi, který zašle předžalobní výzvu. V poslední fázi se spor předává k soudnímu řízení.

Líbí se ti má doména?

Někým se inspirovat není zakázáno. Ale jeden protivný zelený mužíček už na trhu je a kopírovat ho nebo až podezřele napodobovat povoleno není. A co víc, nelze ani udělat obdobnou doménu nebo úplně stejnou doménu s koncovkou .eu, .com. aj. Spor o domény se neřeší přes právníky, je k tomu určen portál domeny.soud.cz, na kterém vyvoláte spor online. Budete k tomu potřebovat:

  • Ochrannou známku vaší značky či brandu.
  • Výpis z obchodního rejstříku.
  • Sepsání prohlášení o parazitování konkurence, důkazy o napodobování značky nebo brandu, data o poškození vašeho podnikání po vzniku napodobeniny (nejlépe meziroční pád tržeb nebo další data z Google Analytics).
  • Hodí se i notářský zápis nebo doložení komunikace s konkurencí, že jste se pokusili spor vyřešit „po dobrém“.

Pokud spor vyhrajete, správce domény je povinen vám nabídnout přednostní odkoupení domény nebo tuto doménu „zlikvidovat“.

V českém právu existuje až 15 000 zákonů týkajících se propagace, marketingu a konkurence. Spadá do nich i ochrana obsahu webu, např. unikátní popisky kategorií či produktů, ale také vlastní fotografie jakožto ochrana autorského díla. V době, kdy se tyto zákony tvořily, nikdo nepočítal s tím, že online svět bude mít tak zásadní slovo pro úspěch podnikatele. Proto všechny spory v odvětví PPC kampaní a propagace jsou řešeny dohodou, nápravou a vyrovnáním. Soud na ně nahlíží individuálně a existují již i advokáti, kteří se na oblast práva v PPC specializují. Jednou úspěšnou a velmi chválenou advokátkou je Petra Dolejšová (www.petradolejsova.cz).