Copywriter – 3 největší rizika povolání

18. 10. 2018 | Hana Cintlová

Krotit slova je někdy podobné jízdě na divokém koni. Práce copywritera má, stejně jako každá jiná profese, svoje rizika. Podstoupili byste tahle tři?

  1. Chronické hodnocení cizích reklam

    Ve městě, v MHD, na nádraží, v časopisech, v online světě… Reklama je všude kolem nás. Zatímco obyčejný smrtelník se spokojí s brbláním o její četnosti, copywriter zanalyzuje konkurenční dílo od claimu přes „call to action“ až po estetickou stránku. – Proč dali to nejdůležitější až na konec? Copak neví, že „více než…“ je zlo?! Ta grafika nemá chybu! Škoda, že mě tohle nenapadlo dřív! – Takhle nějak bude vypadat váš vnitřní monolog po cestě do práce, z práce nebo na dovolené. Profesní deformace totiž nebere ohledy na to, že už máte dneska padla.

    Nevšímáte si reklam kolem sebe? Jako copywriter je začnete vyhledávat, zkoumat a hodnotit. Všude!

  2. Nutkavé opravování chyb

    Každý copywriter by měl být dobrý češtinář. Chcete poslat CV na pozici „textového guru“? Pak na vás z výčtu požadavků nejspíš vybafne něco ve smyslu: „Máš češtinu v malíčku? Dokážeš psát bez chyby? Je pravopis tvoje vášeň?“ – Nic naplat, bez perfektní znalosti mateřštiny se jako copywriter neobejdete. Jenže i neškodná záliba se časem může zvrtnout v závislost. Možná pro vás bude těžké přiznat si, že v tom lítáte až po uši. Ale věřte, že jakmile se vám lidi budou bát napsat na Messenger, něco není v pořádku. Češtinářskou diagnózu vám pomůže stanovit náš předchozí blog.

  3. Neustálé myšlenky na cílovku

    Vcítit se do cílové skupiny je copywriterské gró. Můžete si sestavovat profily jednotlivých person nebo si pod danou cílovkou představit konkrétního člověka. Příbuzní, přátelé, drahá polovička nebo sousedka můžou být šikovnou předlohou ke snazšímu pochopení lidí, pro které budete psát. Zpozornit byste ale měli ve chvíli, kdy se vám rychleji než jméno dotyčného vybaví značka, kterou jste mu přisoudili.

Budete se otáčet za každým poutačem. Budete přátelům opravovat smsky. Nebo proměníte blízké v hrdiny svých kampaní. Všechna tahle copywriterská rizika hrozí jen těm, které jejich práce skutečně baví. Risknete to?