9 tipů, jak balancovat obsah a UX

26. 5. 2022 | Jana Wasserbauer

Kvalitní funkční web, který potěší jeho uživatele i vyhledávače, balancuje kvalitní UX a smysluplný objem užitečných (a zajímavých) informací. To se samozřejmě snáz řekne, než udělá. Zároveň jde o téma, o kterém by se dala napsat knihovna. I tak jsem se pokusila dát dohromady 9 úvodních bodů, na které myslím u každého svého klienta. Pomáhají mi uspořádat si kde začít a na co nezapomenout. Věřím, že pomůžou i vám.

  1. Neignorujte best practice v UX

    Tím, že bude mít váš web jednoduchou a funkční kostru, umožníte svým návštěvníkům, aby se soustředili na to nejdůležitější - obsah. Platí to, ať už se bavíme o detailu stránky produktu/služby, dělení webu nebo formě CTA prvků.

    Buďte chytří, nesnažte se vymýšlet něco, co už pro vás vymysleli a otestovali jiní. Určitě není na škodu se v tomhle směru vzdělávat, sledovat trendy, apod. Když vám ujede vlak, další jen tak nepřijede.

  2. Myslete na responzivitu

    Nemluvím o zahlcení webu bezcennými Java skripty, ale o verzích pro tablety a mobily. Přes 60 % lidí používá k brouzdání telefon, pokud svůj web nepřizpůsobíte, ušetříte možná čas, ale přijdete o potenciální zákazníky. Opět se bavíme jak o části s e-shopem, tak i o těch “užvaněnějších” částech webu.

    Mimochodem, čím jednodušší budete mít web, tím nižší zpravidla budou i náklady na responzivitu :).

  3. Každá informace na webu má své místo

    Pokud věnujete hodiny a hodiny přípravě super čtivého obsahu, ale zašijete ho na svém webu tak, že nebude k nalezení, nebo ho “nacpete” někam, kde ho nikdo nevyžaduje, výsledek bude stejný - nikdo ho nebude číst. Proto máme na webu sekce typu - O nás, blog, e-shop, tipy, rady, atd. atd.

  4. Relevance vs. relevance

    Co je relevantní pro vás, není vždycky relevantní pro návštěvníka vašeho webu.

    Pokud prodáváte sekačky, zákazník si bude chtít na stránce produktu přečíst o jeho výkonu, kvalitě, vlastnostech, možná i barvě. Určitě ho nebude zajímat, že vás k prodeji zahradní techniky motivoval jednorožec, který k vám přišel ve snu - To je příběh do sekce “O nás”.

  5. Zbytečně se neopakujte

    To nejhorší, co můžete s obsahem udělat, je rozkopírovat ho napříč webem. Často to vidíme hlavně u produktů v e-shopech. Pokud u 10 různých produktů najdu ten samý odstavec (ideálně o 30 řádcích) na téma naše technologie, tak tím budu akorát otrávená. Mnohem lepší je ponechat u produktů konkrétní specifika a vše doplnit odkazem na stránku, kterou věnujeme jen a jen materiálům v produktech.

  6. Pracujte s odkazy

    Všichni máme rádi zkratky, vaši zákazníci také. Nebojte se usnadnit jim pohyb na vašem webu. Díky odkazům se z blogů rychle dostanou k produktům, o kterých mluvíte, a naopak od produktů k blogům, které jim (pokud jsou dobře napsané) pomůžou s výběrem a následně nákupem. Mimochodem kvalitní prolinkování ocení i vyhledávače.

  7. Zapojte audiovizuál

    Ten autentický samozřejmě. Zaplavit web fotkama z fotobank bude možná na první dobrou vypadat dobře, ale žádná velká hitparáda to není. Díky vlastním fotkám snáz představíte sebe i své služby a produkty. V některých případech skvěle fungují i videa - z výroby, z obchodů, s užíváním produktů - to už je na vás.

  8. Nenechte se unést!

    To úzce souvisí s předchozím bodem. I když budete mít giga skvělých materiálů, dávkujte je v rozumné míře i velikosti. Zbytečně moc fotek v textu nebo prostorově náročné obrázky snižují čitelnost webu. No a pokud si nemůžete pomoct, pracujte s galeriemi.

  9. Testujte…

    S kolegy, se zákazníky, je to na vás. Ale nepřestávejte hledat nová, lepší řešení. Jasně, tady mi řeknete, že jsem v prvním bodu psala o best practices, tak co tu vybízím k novým řešením. A já na to můžu říct, že best practices jsou super, abyste se naučili chodit. No a když umíte fakt dobře chodit, můžete zkusit utíkat :).