7. 9. 2017 | Petra Vrbová
Můžete na to kdykoli narazit. Stává se to každému. Je to naprosto normální, ale buďte v klidu. Dá se s tím pracovat. O čem je řeč? O Error 404 neboli chybových stránkách.
Při tvorbě webu nesmíte na Error 404 stránku zapomínat, protože hraje rovněž velmi důležitou roli nejen v rámci celkového designu vašeho webu. Možná jste omylem změnili URL adresu či se odkazovali na stránku, kterou jste vlastně odpublikovali a tehdy se objeví magická chybová stránka, která vás bohužel může připravit o návštěvníky webu.
Chybová stránka neboli Error 404 se ukáže ve chvíli, kdy hledaná stránka nemůže být z nějakého důvodu zobrazena. Stává se tak, jestliže návštěvníci webové stránky kliknou či vepíšou do adresního řádku neexistující URL, které bylo z nějakého důvodu odstraněno, anebo, když se vyhledávač či nějaká stránka odkazuje na stránku, která již neexistuje.
Mnohé weby řeší Error 404 stránku fotografií s vtipným textem, nicméně nezapomínejte na důležitou věc - jakmile máte návštěvníky na webu, nedopusťte, aby webové stránky opustili, přestože se nedopatřením dostanou na chybovou stránku. Nasměrujte je zpět na menu či jiný obsah webové stránky. Snažte se návštěvníky webu i přes zobrazení stránky neodradit od dalšího surfování.
Důležité je tedy pamatovat na funkčnost Error 404 stránky. Některé weby návštěvníky zkrátka přesměrovávají na home page, což ale příliš nedoporučujeme, neboť návštěvníci ani nemají možnost se dozvědět, že je vlastně s odkazem/URL něco špatně a frustrovaní z webu odejdou. 404 stránku lze ale vyřešit mnohem funkčnějším a elegantnějším způsobem.
Na co se můžete na Error 404 stránka odkazovat? Máme pro vás několik tipů, co na 404 stránku umístit, abyste návštěvníkům pokud možnost zabránili v odchodu z webu:
Jak jsme již zmínili, snažte se vytvořit 404 stránku v souladu s celkovým designem vašich stránek. Nezapomeňte zmínit, že se jedná tedy o 404 stránku / chybovou stránku / stránka neexistuje apod. Zkuste zapojit kreativitu a důvtip. Záleží samozřejmě na tématu a povaze webu, ale můžete použít obrázek doplněný vtipnou hláškou plus některou z vybraných možností (zmíněných výše) jako je mapa stránek, vyhledávací pole, odkazy na profily na sociálních sítích aj.
Níže jsme vybrali několik příkladů originálních Error 404 stránek. Mailchimp používá na chybové stránce vyhledávací pole v pozadí s opicí typickou pro Mailchimp – vše perfektně a originálně sladěné s celkovým designem webu.
Lego vsadilo na vtipnou grafiku a pod obrázkem nabízí návrat na home page.
Pixabay nabízí návštěvníkům opětovné vyhledávání klíčového slova při hledání konkrétní fotografie opět s originálním pozadím.
KFC se velmi elegantně odkazuje na novinky a současné menu. Bohužel je na české odnoži webových stránek informace o chybové stránce v angličtině.
Kreativci z BRND WGN nezklamali svou originalitou za přítomnosti jejich typické růžové barvy.
Regiojet vsadil na jednoduchost a dále nabízí návštěvníkům pokračovat na home page, akční nabídky aj.
Hubspot zvolil jemný humor doplněný odkazem na blog sekci, stránku s produkty a na zkušební verzi zdarma.
Airbnb se rovněž drželo spíše jemnějšího důvtipu a odkazuje se na home page, nápovědu a další klíčové informace týkající se Airbnb.
Tip! Nenarazili jsme na mnoho webových stránek, které by umožňovaly kontaktovat správce webu a nahlásit chybovou stránku. To je jednou z dalších variant, jak se dozvědět o vzniklé Error 404 stránce a eliminovat ji.