Facebook je stále králem, ale stárne. Firmy se zaměřují čím dál více na TikTok

15. 12. 2022 | Vojtěch Lambert

Analýza růstu uživatelů jednotlivých sociálních sítích v tuzemsku, kterou vypracovala agentura LCG New Media, přinesla jasné závěry. Facebook sice s celkovým počtem 5,2 milionu uživatelů zůstává nejvíce používanou sociální sítí v ČR, platforma ale narostla jen o několik procent a nejvíce oblíbená je hlavně ve věkové kategorii 45+. Králem růstu je TikTok, počet uživatelů této sociální sítě se zvýšil mezi lety 2021 a 2022 o celých 32 procent. Aktuálně ho používá téměř dva miliony Čechů. Na tento fakt pohotově reagují i firmy, které budou podle Vojtěcha Lamberta stále více investovat do aktivit právě na této platformě.

Trend je jasný. Marketéři se čím dál více otáčí směrem k TikToku a přemýšlí, jak ho co nejlépe využít a následovat aktuální globální trendy. „Dle výsledků TikToku se v roce 2021 navýšily celosvětové tržby z příjmů z reklamy meziročně o 175 % a očekává se růst o 200 % i za rok 2022. Příjmy z reklamy by se tak měly vyšplhat na 12 miliard dolarů, což je stejný objem jako dělá Twitter a Snapchat dohromady,“ vysvětluje Vojtěch Lambert, ředitel digitální fullservisové agentury LCG New Media. „Vzhledem k tomu, že v České republice jde aktuálně o nejlevnější sociální síť z pohledu reklamy, která má zároveň nejvyšší organiku, očekávám v budoucnu další migraci firem a značek na tuto platformu,“ dodal.

Zdroj: ČSÚ a data z jednotlivých platforem

Facebook

Facebook aktuálně využívá v ČR přes 5,2 milionů obyvatel. Mimo věkovou skupinu do 25 let, kde meziročně přišel o 4 % uživatelů a je tak o 300 tis uživatelů za TikTokem nebo Instagramem, má stále největší zásah ve všech věkových skupinách 25+. Uživatelé ve věkové skupině 25–44 let jsou konstantní a dále nerostou. Jedinou rostoucí věkovou skupinou Facebooku jsou tak uživatelé 45+, takzvaní „Silversurfers“.

„Když se detailněji podíváme na data z českého Facebooku, zjistíme, že na této platformě je možné oslovit až 2 miliony obyvatel ve věku 45+, případně 1,5 milionu uživatelů ve věku 50+. Ve věku 45+ je také možné zasáhnout 3,19 milionu obyvatel na YouTube. Je vidět, že tuto cílovou skupinu lze zasáhnout nejen přes Google nebo Seznam, ale že velká část z nich také aktivně využívá i sociální sítě,“ řekl Vojtěch Lambert.

Instagram

Instagram aktuálně využívá přes 3,7 milionů obyvatel ČR. Nejmladší publikum do 25 let již kompletně adoptovalo platformu v minulém roce a má skoro 100% penetraci v rámci internetové populace. Největší růst, 35 % a celkem necelých 100 tis uživatelů, je vidět ve věkové skupině 44–54 let. Uživatelé ve věku 35–44 let zaznamenali 22% růst, 25–34 let pak 15%. Celkem došlo k nárůstu o necelých 400 tis uživatelů.

TikTok

TikTok aktuálně využívá skoro 2 miliony obyvatel ČR. Meziročně tak došlo k nárůstu o ohromných 32 %, tj. necelých půl milionu lidí. K největšímu růstu došlo ve věkové skupině 25–34 let, a to o 50 %! Do 25 let jsou tam již všichni. Nezajímavá nezůstává ani věková skupina 35 let plus, která vyrostla o 10 %.

Snapchat

Trochu médii opomíjený Snapchat si také zaslouží zmínku. Aktuálně druhá nejrychleji rostoucí platforma v tomto přehledu zaznamenala 31% růst uživatelů meziročně. Houfně na ni naskakují uživatelé do 25 let, kterých tam je již skoro 1,1 milionu. Necelých 240 tis uživatelů je pak starších 25 let. I tak se jedná o 40% růst v této věkové skupině. Celkově tak platforma zasahuje 1,3 milionu uživatelů v ČR.