Google nákupy - Potrestané, ale funkční

24. 7. 2018 | František Lorenc

Uvažujete nad formou kampaně, která pomůže Vašemu e-shopu zvýšit tržby? Pak doporučujeme Google nákupy-formu reklamy, kterou můžete efektivně zviditelnit své produkty v online světě.

Níže naleznete vysvětlení, co Google nákupy jsou, jak se s nimi pracuje, a pár rad a tipů, které rád ve svých kampaních s nákupy používám.

Co jsou Google nákupy a co vše je potřeba k jejich vytvoření

O Google nákupech koluje v online světě hodně pověr. Slyšel jsem například, že Google nákupy běží téměř samy bez nutnosti optimalizace nebo že se jedná pouze o „žrouta“ kreditu, který můžete v účtu využít jinak. Obě tvrzení jsou vlastně pravda, jen je otázkou, jak s kampaní pracujete a kolik času jí věnujete.

Co vlastně tedy Google nákupy jsou?

Google nákupy, dříve pojmenovávané také jako PLA (Product Listing Ads), je forma produktové kampaně, díky které můžete potenciálním zákazníkům ukázat produkty vašeho e-shopu. Skládají se z obrázku, názvu produktu, ceny a jména e-shopu. Prakticky se jedná o jistou formu „Search kampaně“, a tak k ní také přistupujme.

Před samotným spuštěním kampaně v AdWords je nutné udělat několik kroků. Níže uvádím seznam toho, co je nutné mít před tím, než začnete zakládat kampaně v rozhraní AdWords. Jednotlivé kroky jsou časově náročné, proto je níže jen krátký seznam, který vám pomůže při prvním zřizování účtů a propojení. U některých náročnějších kampaní uvádím i odkaz na oficiální nápovědu AdWords.

  1. Založit XML feed.
  2. Zaregistrovat Google Merchant Center.
  3. Nahrát feed do Merchant Center a nastavit stahování feedu.
  4. Nezapomeňte v Merchant Center nastavit dopravu produktů.
  5. Do feedu je nutné uvést tag „google_product_category“ dle oficiální taxonomi Googlu.
  6. Nastavte propojení vašeho AdWords účtu a účtu Google Merchant Center.
  7. Dále je nutné projít ověření webu v Google Merchant Center. Tento krok je nejvíce technický z celého postupu tvorby Google Nákupů, proto přikládám oficiální nápovědu AdWords. U mnohých e-shopových řešení již není tak složité ověřit Vaši URL adresu. Vše se dá snadno dohledat.
  8. Po zpracování vašeho feedu Google Merchant Centrem zkontrolujte nalezené chyby, které byly detekovány, a opravte je dle požadovaných pravidel.
  9. Po absolvování těchto všech kroků, propojení a ověřování můžete konečně začít zakládat samotnou kampaň v rozhraní AdWords.

Ještě, než přejdeme k dalším věcem, bych rád uvedl dvě věci, které by vám mohly pomoci při nastavování kampaní. Za prvé – pokud jsou vaše produkty jedinečné, vytvořit tag identifier_exist s hodnotou FALSE. A za druhé - pokud vaše EANy nejsou správné nebo si nejste vůbec jisti jejich původem, zvažte zakázání tagu Gtin.

Nastavení kampaní v rozhraní AdWords

Po absolvování celkem náročného kolečka jsme se konečně dopracovali k tomu, že jsme u zakládání kampaní přímo v rozhraní AdWords.

Kampaň vytvoříme standardně, jak jsme zvyklí přes tlačítko +Kampaň.

A dále je nutné trochu zbystřit. Dostáváme se totiž k podstatné věci celých Google nákupů a to ke struktuře kampaně. Zde je na výběr z několika variant a je potřeba testovat, co vám bude nejlépe fungovat. Mně osobně se vždy osvědčilo rozdělení kampaně dle produktových kategorií a případně značek.

Vaše Nákupy budou vždy tak dobré, jak dobrý je váš XML feed. Opravdu doporučuji se zaměřit právě na jeho úpravu a zpracování. Důležité jsou všechny parametry, které kompletně vytváří podobu inzerce.

Pár ozkoušených tipů

  1. Pravidelně nahlížejte do Google Merchant Center. Je možné, že jste jen nepatrně změnili feed nebo přidali nové produkty a zapomněli jste je upravit dle specifikace AdWords. Můžete se také stát, že nepatrná změna na webu povede k zastavení kampaně. Takže pokud vidíte, že kampaň nejede, nejprve vždy nahlížejte do Merchant Center.
  2. Vyvarujte se zakázaným produktům, díky nimž vám Google zamítne feed. Pokud například prodáváte doplňky stravy, můžete se setkat s tím, že Google ne úplně všechny produkty povolí, a to například z důvodu látek obsažených v produktech. Doporučujeme tyto produkty nepropagovat. Dnes je již standardem vytvořit feed zvlášť pro Google nákupy. Můžete tudíž zakázat ty produkty, které neprojdou schvalovacím procesem.
  3. Jak jsem psal již v úvodu, Google nákupy jsou vlastně jakousi obdobou vyhledávací kampaně. Nejlepší optimalizací běžící kampaně je tudíž zaměřit se na vyloučení nerelevantních slov za pomoci vyhledávacích dotazů.
  4. Je důležité zajistit, aby se Váš feed stahoval alespoň jednou za 30 dní. Většina e-shopů stahuje a aktualizuje feed alespoň jednou denně. Pokud by byl váš feed starší 30 dní, budou všechny produkty v něm automaticky zamítnuty.

Určitě jste zaregistrovali, že v minulém roce řešila společnost Google pokutu od Evropské komise za monopolní chování. Mohly za to právě Google nákupy, které prý Google upřednostňuje před ostatními výsledky. Pokuta je v astronomické výši 2,42 miliardy eur. Google s pokutou nesouhlasil a dále zvažuje kroky, které podnikne v rámci této kauzy *.

Google nákupy jsou dnes již standardem pro e-shop, který chce inzerovat přes AdWords. Není se také čemu divit. Spolu s obrázkem produktu zákazník vidí rovnou také cenu a případně i prodejce. Může tak lehce srovnat produkty a jejich ceny, aniž by musel použít cenové srovnávače.

Google nákupy zkrátka fungují, jen se o něco složitěji nastavují a v počátku kampaně tvoříte velké struktury a testujete jednotlivé bidingové strategie. Pokud ale toto „vychytáte“ můžete posunout výkon vašeho účtu, což je hlavním důvodem, proč kampaně řešíme.

Používáte Google nákupy? Máte nějaké další doporučení, zajímavosti, nebo třeba vychytávky? Pokud ano, podělte se o ně s námi!


* KASÍK, P.; VŠETEČKA, R. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur za Nákupy. In Technet.idnes.cz [online].[cit. 18. 6. 2018].
Dostupné na: technet.idnes.cz