Jak pomoct a netrápit - 5 způsobů, jak komentovat cizí práci

1. 7. 2019 | Petr Koubek

Kritika je potřeba. Je nedílnou součástí spolupráce na jakémkoliv projektu, ať už jde o texty, grafiku, nebo třeba nápady na kampaň. Jak ji ale formulovat, aby autora nedemotivovala a výsledku pomohla?

  1. Nekomentujte jenom negativně.

    Určitě je potřeba říct, co je podle vás špatně, co potřebujete jinak. Úplně stejně je ale potřeba vypíchnout to, co se vám líbí, co se podle vás povedlo. Za prvé tím uděláte autorovi radost, bude se líp cítit, a tak i líp pracovat. Za druhé mu tak jasně vytyčíte cíl, ke kterému má směřovat.

  2. Směřujte k tomu, co chcete. Ne od toho, co nechce. “Takhle to nechci,” je kritika, která moc nepomůže. Kritizování je důležitá část práce na projektu, tak ji neodbývejte. Zamyslete se a pokuste se svoje komentáře formulovat spíš ve smyslu “takhle bych to chtěl.” Pokuste se autora nasměrovat ke kýženému cíli. Ušetříte tak jemu i sobě vstupování do dalších slepých uliček.

  3. Spíš mluvte, než pište. Slova nejsou vždycky nejpřesnější vyjadřovací prostředek. Takže se může stát, že bude vaše poznámka pochopena trochu jinak a další verze znovu nebude podle vašich představ. Zkuste si udělat alespoň chvíli času a o práce se pobavte. Všechno si jasně vysvětlíte a z dialogu můžou vzniknout nové nápady. Uvidíte, že další varianta bude vaší představě mnohem blíž.

  4. Ptejte se a nebuďte osobní. “Neudělal to blbě schválně.” Tohle si pravidelně opakujte. Pokud někdo odvádí špatnou práci schválně, tak jste najali špatného člověka a je potřeba se s ním rozloučit. S těmi ostatními buďte trpěliví. Ptejte se, proč postupovali tímhle způsobem a nikdy nebuďte osobní. Výhrůžkami a urážkami docílíte jediného - autora vystresujete a bude pracovat ještě hůř. Trpělivé otázky a připomínky mu naopak pomůžou se zlepšit a dodají mu klid a sebevědomí k další práci. Díky tomu tak budete do budoucna komentovat míň a míň.

  5. Vysvětlujte, neopravujte.

    Jistě, někdy prostě nestíháte, takže je nejrychlejší to udělat sám. Pokud ale věnujete čas vysvětlení, jak a proč má člověk svoji práci opravit, investujete do budoucnosti. Je totiž velmi pravděpodobné, že příště budete muset opravovat a vysvětlovat mnohem méně.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Zavřít

Zaregistrujte se a sledujte novinky a tipy ze světa online marketingu. Dostanete jako první vědět hned jak vydáme nový Ebook nebo publikujeme nový článek na blogu.


Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů
dle zákona 101/2000 sb.