Jak snížit míru opuštění nákupního košíku vašeho e-shopu

22. 9. 2021 | Zuzana Chlaňová

V předchozím blogu jsme vám ukazovali pár tipů, jak co nejvíce zpříjemnit vašemu zákazníkovi nákup na e-shopu a také jakými kanály a formami můžete klienty ještě více přitáhnout k vašemu brandu.

Ještě ale existuje jedna často opomíjená část nákupu na e-shopu, která může zákazníkům nákup buď hodně zpříjemnit, anebo naopak odradit od kliknutí na vysněný button „Objednat“. Nákupní košík.

Ach, ta grafika

Majitelé e-shopů mají většinou přesnou představu o grafice. Máte vyladěnou každou produktovou stránku, home page i spoustu dalších prvků. V případě košíku však platí jednoduché pravidlo. Méně je více. Neodvádějte pozornost zákazníka na složité a pestrobarevné grafické prvky. Myslete na to, že zákazník má v košíku už jeden prostý úkol. Objednat. Jakmile jeho mysl zahltíte dalšími vjemy, je možné, že z košíku odejde a už se nevrátí.

Jasné podmínky

Kolikrát se vám už stalo, že jste si chtěli přečíst podmínky k dopravě či nahlédnout do obchodních podmínek a e-shop vás odvedl z košíku na zcela jinou podstránku, ze které jste se poté složitě proklikávali zpět do košíku? I tohle dokáže nákup pěkně znepříjemnit a velká část uživatelů se poté už k nákupu znovu nevrací.

Myslete na to, že nákup na e-shopu musí být dnes především jednoduchý, intuitivní a hlavně rychlý. Uživatel se chce co nejrychleji dozvědět všechny potřebné informace, nakoupit a zaplatit. Dopravu, balné či všechny další aspekty objednávky mějte proto jasně a stručně vysvětlené v rámci objednacího procesu v košíku. A pokud je to s dopravou či obchodními podmínkami u vás přeci jenom složitější a je třeba, aby si uživatel více početl na samostatné stránce, ujistěte se, že vždycky bude vědět, jak se rychle a jasně dostat zpátky do košíku ke své objednávce.

Nechte zboží chvilku v košíku

Někdy zkrátka není čas nákup dokončit. Možná vaše zákazníky něco vyrušilo, možná si to chtějí ještě promyslet anebo třeba čekají na výplatu. Pokud vám uživatel nechá zboží v košíku, najděte způsob, jak ho tam pro něj ještě chvilku ponechat. Připomeňte se, pošlete personalizovanou emailovou kampaň a třeba i nabídněte nějakou akci či výhodu. Uživatel se bude chtít k nákupu vrátit a ocení, že nemusí znovu procházet nabídku a hledat zboží, které se mu líbilo.

A jak na vyhodnocování?

Důležité je vědět, jak vlastně vyhodnotit, jaká část uživatelů vám z košíků mizí. Na to vám skvěle poslouží Google Analytics, kde si nastavíte funnel a následně analyzujete „odpady“ v jednotlivých částech nákupního procesu. Detaily na jednotlivých stránkách můžete také vyhodnocovat skrze heat mapy nebo dotazníky v nástroji HotJar.

Projděte si vše krok za krokem

Pokud si tvoříte e-shop sami nebo jste využili profesionálů, nikdy nezapomínejte na tu nejdůležitější věc! Projděte si celý nákupní proces od začátku do konce. Jen vy znáte vaši cílovou skupinu a jejich potřeby nejlépe. A tomu i přizpůsobte nákupní proces a pokládejte si otázky: „Je nákup intuitivní?“, „Vím přesně, jaký má být můj další krok?“, „Jsou mi jasné podmínky?“, … Nejenom, že budete mít možnost vychytat všechny chyby a nejasnosti, ale také budete mít proces nákupu na svém e-shopu dokonale „zmáknutý“ a kdykoliv tak svým zákazníkům budete moci poradit.

Držíme palce! A pokud budete potřebovat radu, napište nám!