Jaké novinky a trendy nás čekají na sociálních sítích v roce 2016?

4. 1. 2016 | Mgr. Vojtěch Lambert

Jak jsem psal v minulém roce, naplnila se očekávání a sociální sítě, které sekundují Facebooku, jako jsou Instagram nebo Twitter, v ČR nabyly na své důležitosti a i díky nové možnosti reklam se velmi rozšířily nejen mezi uživatele, ale i mezi společnosti, které tyto platformy využívají pro svoji propagaci. Jak Instagram, tak i Twitter nám dokázal svoji sílu a máme z nich velmi zajímavé případové studie, které snad brzy odhalíme. Instagram nás velmi mile překvapil svým dosahem a hlavně interakcí publika, která dosahuje 3násobku toho, s čím jsme zvyklí se setkávat na Facebooku.

Velmi očekávaným reklamním formátem na Facebooku bylo „místní povědomí“, tedy geolokační formát reklamy. Pro restaurace a místní podniky se jedná o velmi vhodnou reklamu, kterou jsme nejednou otestovali a s výsledky jsme byli velmi spokojeni.

ROK 2016

A co nás čeká v tomto roce? Shrnul jsem trendy či očekávané novinky do 4 bodů.

  1. Kvalita obsahu a reklam (+video)

    Ano, je to klišé, ale kvalita obsahu a kvalita reklam bude dále a čím dál tím více dělit firmy na ty úspěšné a neúspěšné na poli sociálních sítí. Statistiky ukazují, že stále více lidí využívá ad-block systémy pro běžné bannery. Důvod je zřejmý – reklamy, které na nás cílí ze všech stran, se stávají pro některé jedince neúnosné a brání se všemi možnými způsoby. To samé se děje na sociálních sítích – lidé čím dál tím více reagují negativně na posty a reklamy, které je nezajímají, nebo je dokonce obtěžují. Všechny tyto faktory sociální platformy sbírají a na základě toho se odvíjí nejen dosah postů, ale i cena reklamy. Firmy, které budou na sítích sdílet reklamní obsah, nemají šanci obstát v celkové konkurenci. Naopak kvalitní obsah bude firmy posouvat dopředu, a to za zlomkové reklamní náklady.

    Nejen ze statistik vychází velmi pozitivně video obsah – co se dosahu a interakce týče. Facebook také hlásí meziroční nárůst video obsahu o 75%. Jeho role v obsahu bude stále větší, neboť ani Facebook nezastírá, že video obsah sdílený skrze Facebook má větší dosah než jiné typy postů.

  2. Nákupy přímo na sítích

    V minulém roce se objevilo několik novinek na poli formátů reklam, a to nejen na Facebooku, ale i informací o tom, že sociální sítě testují nákupy přímo na profilu stránek. Již nyní známe možnosti prodeje skrze feed, očekávaná novinka však má udělat revoluci jak v celkové jednoduchosti, tak i zážitku. Jak vidíme například u Lead Ads či platformě na prodej vstupenek, Facebook jde jasnou cestou – provést danou transakci nebo aktivitu přímo na dané platformě. V minulém roce jsem k tomuto psal detailní článek, který byl publikován na více místech, např. E15 nebo E15 nebo ProByznys. Věřím, že půjde o opravdovou revoluci ve využívání sociálních sítí a změní e-commerce.

  3. 1. Sociální sítě jako vyhledávače budoucnosti

    Slyšeli jste už o „Business Professional Services“? Facebook koncem minulého roku spustil do světa k testování tuto novou „aplikaci“ v rámci prostředí Facebook. Jedná se o hledání služeb a podniků v dané lokalitě nebo okolí. Firmy jako Yelp se mohou velmi obávat, neboť Facebook tímto sjednotil svoji hlavní dominantu – aktuální informace o daných firmách, spojil je s hodnocením a lokalitou. Pokud bude tuto novinku dále vyvíjet, máme tu velkou konkurenci Yelp, Tripadvisor atp. Co víc, Facebook začal testovat u vybraných stránek možnost vyhledávání v historii feedů na základě klíčových slov. Kam toto všechno směřuje – je to zřejmé, do uzavřeného ekosystému podobného tomu od Google a jeho produktů. Facebook má ale jednu velkou výhodu – má velmi silnou sociální platformu (a to nejednu).

  4. 1. Snapchat, Periscope, Meerkat = Livestreaming

    Jak bylo již zmíněno, v tomto roce došlo k velkému posunu co se video obsahu týče. Velký vliv na to mělo spuštění nativního videa od Facebook v průběhu roku 2014.

    Lidé chtějí stále více autentický obsah, který jim právě video poskytuje. Možnost sledovat celebrity nebo oblíbené jedince skrze video je velmi populární a díky tomu rostou i výše zmíněné platformy. Ano, YouTube je stále velká dominanta, ale tyto nové platformy umožňují poměrně jednoduchou možnost sdílení videí nejen se svými přáteli, čehož si začíná všímat stále více značek. Právě livestreaming ve spojení s osobnostmi a možností nabídnout jedinečný obsah svým fanouškům bude v tomto roce hrát velkou roli.