Jaký je rozdíl mezi brand building a sales strategií?

13. 5. 2022 | Marek Schwarz

Ať už řešíme brand building (budování značky) nebo sales activation (aktivace konverzí) strategii, v obou případech nám jde o to stejné, a to o spojení se s více zákazníky za učelem prodeje produktů nebo služeb. A i když je cíl pro obě strategie stejný, dosáhneme jej jinými cestami. Níže si popíšeme hlavní rozdíly.

Sales activation

V této strategii nám jde o finální konverze, jinými slovy prodej zboží nebo služeb, získávání nových klientů apod. Sales aktivace nastává v momentě, kdy potenciální zákazník je již rozhodnut o koupi. Tato fáze je na samotném konci marketingového trychtýře.

Jednotlivé fáze v marketingovém trychýři

Tyto kampaně se zaměřují na zachycení stávající poptávky od lidí, kteří znají řešení pro svůj problém (příklad: problém – rozbil se mi mobil, potřebuji volat; řešení – koupím si nový mobil) a tedy přesně ví, co mají hledat. Potenciální zákazník je již rozhodnut o koupi a bude teď řešit jen cenu, dodatečné služby, rychlost doručení apod.

Ve většině případů se jedná o kampaně s téměř okamžitými výsledky. Je tedy potřeba přeměnit potenciálního zákazníka v platícího zákazníka.

Mezi takovými kampaněmi mohou být například kampaně ve vyhledávací síti Google se zaměřením na prodejní fráze, remarketingové kampaně se zaměřením na návštěvníky webu, kteří již měli zboží v košíku nebo na kontaktování lidí, kteří ve formuláři zanechali e-mail nebo číslo s žádostí o kontakt. Tyto aktivity mají za úkol „pomoci“ člověku, který se rozhoduje o koupi, aby si pořídil zrovna ten váš produkt nebo službu.

Ovšem aby zákazník nakoupil zrovna u vás, musíte mít buď opravdu skvělou nabídku, doprovodné služby anebo jiné kvality lepší než konkurence. Nebo navázat se zákazníkem vztah a budovat důvěru, což si popíšeme v dalším odstavci.

Brand building

Budování značky je oproti sales aktivaci dlouhodobá strategie a měla by probíhat před i po konverzi. Ve většině případů nepřináší okamžité prodeje, ovšem buduje povědomí o značce a vytváří „kvalitnější“ zákazníky, kteří se rádi vracejí.

Hlavním cílem je tedy budovat povědomí o značce a o tom, co nabízíme a vzdělávat zákazníky. Možná si někdo pod pojmem značka představí pouze logo a název firmy, ovšem patří pod ni i firemní hodnoty, vize, cíle, hlavní přidané hodnoty odlišující ji od konkurence, zaměstnanci atd.

Skrze brand building se snažíme o vytvoření image, se kterou se mohou zákazníci ztotožnit, a proto se budou rádi vracet k dalším nákupům – tedy ne pouze proto, že je zrovna určitý produkt v akci.

Budovat brand můžeme například přes blog, na kterém se bude psát o firemních novinkách, přes spolupráci s influencery, kteří budou značku hrdě prezentovat nebo i skrze sponzoring různých událostí, ať už sportovních nebo charitativních.

To vše buduje pouto se zákazníky, kteří jsou loajální – a takové zákazníky je mnohem snazší a často i levnější přesvědčit k dalšímu nákupu.

Na závěr

Pro úspěšné získávání zákazníků je tedy důležité zapojení obou strategií. Pokud byste fungovali pouze přes sales strategii, budete mít nárazovité neloajální zákazníky, kteří nebudou nic vědět o vaší značce. Pokud byste ovšem podporovali pouze brand building, budete mít fanoušky, kteří vás a vaši značku znají, ví, co děláte, ale budete přicházet o peníze a čas, protože tito lidé nakonec nakoupí někde jinde.

Pokud potřebujete poradit se správnou strategií a nastavením kampaní, obraťte se na nás, rádi vám pomůžeme.