27. 8. 2015 | Mgr. Vojtěch Lambert
Zatímco v ČR přichází Instagram do módy a spousta lidí a firem se na něj přesunuje (pro zajímavost v tomto roce údajně dle odhadu Šlerky dosáhl počet uživatelů v ČR číslo 400 000), ve světě se objevují první údaje o poklesu Engagement rate na této platformě, stejně jako nárůstu nových profilů. Mimo to nová studie od společnosti Locowise odhalila další velmi zajímavé statistiky, které byly připraveny na základě dat z 2500 profilů.
Podle údajů z těchto účtů poprvé v historii poklesl organický růst followerů o 77% mezi květnem a červencem. Nárůst followerů tedy poklesl z cca 1,9% na až 0,5%. To je však stále lepší než 0,2% na Facebooku nebo 0,19% na Twitteru. Engagement také poklesl až o 19%.
Zajímavé jsou však další statistiky, a to že 32% amerických „teenagerů“ používají Instagram jako hlavní platformu, z 24% pak Facebook a 14% Twitter.
Studované profily na Instagramu sdílí v průměru 2,39 postů denně, kde 93% jsou fotografie a 7% videa. 98% interakcí jsou liky, 2% pak komentáře.
Když se podíváme na graf z Google Trends, je vidět že trend hledání Twitteru v ČR je poměrně stabilní či mírně stagnující (což odráží celkový stav zájmu). Twitter obecně celosvětově trápí odklon uživatelů a nárůst nových. Pinterest a Whatsapp také pomalu rostou, ale ne nějak dramaticky. Zato Instagram prodělává velký zájem. Je to znát i na značkách a firmách, které se postupně i na tuto platformu přesunují.
Zájem a růst Instagramu v ČR tedy jistě nemůžeme porovnávat se statistikami ze světa. V tomto jistě hraje fakt, že Instagram nemá tolik uživatelů jako Facebook v ČR, a tak můžeme mluvit o daleko větší interakci (o které jsem se přesvědčil u několika klientů – meziměsíční nárůst v ČR může být až 20%, Engagement rate pak může být u středně velkých profilů až 40%). Pokud dokážete servírovat fanouškům dostatečně vtipné a zajímavé fotky, jistě na tuto platformu nezapomínejte. Velmi důležitou roli v získávání publika pak hrají stále populárnější blogeři, kteří mimo YouTube a Facebook působí hodně právě na Instagram, kde dochází k velkému organickému šíření. Instagram v ČR čeká jistě ještě další růst i díky jeho napojení na Facebook, který je v Čechách dominantní sociální sítí.