Maslowova pyramida: nabízejte to, co zákazník opravdu chce

17. 3. 2022 | Barbora Seifertová

Pyramida v marketingu není jen shady business. Díky té od Maslowa poznáte potřeby svých zákazníků, abyste jim nabízeli to, co skutečně koupí.

Ujasněte si, na jakou potřebu váš produkt cílí

Pyramidové schéma od Abrahama Maslowa je nástroj, který při tvorbě reklamy využívá každá firma. A jestli ne, měla by. Jednotlivá patra pyramidy totiž přehledně třídí lidské potřeby od těch nejzákladnějších (fyziologických) až po vznešené (seberealizace). Zamysleli jste se nad tím, jakou potřebu vykrývá váš produkt a kdy ho zákazník potřebuje? Každá nabídka na trhu apeluje na jedno nebo více pater. Kam patří ta vaše?

  • Na fyziologické potřeby a obstarání toho nejnutnějšího se zaměřují například prodejny s potravinami, výrobci postelí nebo čističek vzduchu.
  • K potřebě bezpečí směřují hlavně pojišťovny a dodavatelé bezpečnostních zařízení.
  • Nejvíc nabídek na trhu krouží kolem potřeby lásky a přijetí. Jsou to typicky obchody s oblečením, kosmetika, ale třeba taky společensky oblíbené kulturní akce.
  • Potřebu uznání a úcty naplňují nadstandardní, „statusové”, produkty. Nejsou nezbytné, ale přináší pocit výjimečnosti. Patří mezi ně například luxusní dovolené, drahá elektronika nebo šperky.
  • Ušlechtilou motivací a tou nejvyšší potřebou je potřeba seberealizace. Uspokojuje ji nejčastěji charita, neziskové organizace a další vzdělávání ve formě kurzů a školení.

Konkrétní cesta ke konkrétnímu zákazníkovi

Správné zařazení produktu je naprosto klíčové, protože určuje tón komunikace se zákazníkem a konkrétní cílení. Jen tak značka nabere žádoucí směr a přiláká kupující, které si s trochou štěstí udrží.

Zapracujte poznatky do obsahové strategie

Teď už víte, co váš zákazník chce, a jak k němu ideálně mluvit. Tyto poznatky si sepište do obsahové strategie a zajistěte, ať prostupují celou identitou značky. I samotné copy (tedy reklamní texty) musí působit jednotně a mít jasný cíl.

Ale hlavně: nepřežeňte to, buďte lidští a neslibujte, co nemůžete splnit.

Chcete s identifikací zákazníka a jeho potřeb pomoct? Nebo jen trochu popostrčit? Ozvěte se nám! Rádi na vaši značku hodíme oko a poradíme.