3 největší změny na Facebooku v roce 2015

7. 12. 2014 | Mgr. Vojtěch Lambert

Zajímá Vás co chystá Facebook příští rok? Chcete vědět jak uspět s Vaší firemní strategií? Nejste si jisti jak plánovat výdaje na Facebook pro rok 2015? Věřím, že tento článek Vám pomůže se na tyto novinky připravit!

1) Další omezení organického dosahu

Rok 2014 byl z pohledu organického dosahu těžkou zkouškou pro každého kdo spravoval nějakou tu Facebook firemní stránku. Celosvětový průměr se snížil z 16% z roku 2013 na cca 2%. Interakce v tomto roce klesla na 0,1%. Pokud jste tak chtěli dosáhnout lepších výsledků u svých stránek, bylo potřeba začít více přemýšlet nad obsahem, který fanouškům zobrazujete, kdy postujete a které dny. V neposlední řadě pak každý určitě použil nějakou tu korunu na reklamu. Zde opět došlo meziročně ke zdražení až 3x, tedy místo 10Kč v roce 2013 jste v roce 2014 utratili až 30Kč!

Facebook však oznámil, že tímto to nekončí a v lednu 2015 ještě více omezí organický dosah všech příspěvků publikovaných Facebook Pages (tedy firemními stránkami). Není přesně uvedené o kolik, ale je zcela jasné že se budeme pohybovat kolem 0! Znamená to, že Facebook se posune do role plno placené platformy a pokud budete chtít zobrazovat posty většímu počtu fanoušků, budete si to muset zaplatit.

2) Změny v News Feedu profilů firem

Rok 2015 také přináší změnu v zobrazování příspěvků, které Facebook označuje jako „too promotional“. Jedná se o posty, které:

  1. nutí uživatele k nákupu nebo k instalování aplikace,
  2. nutí uživatele k využití propagovaného produktu/služby nebo soutěže bez reálného kontextu,
  3. přebírají stejný obsah jako reklamy.

Můžeme si být jisti, že všechny takovéto posty nebudou mít skoro žádný dosah, neboť se je bude snažit Facebook filtrovat. Cílem Facebooku je aby firmy pro takovéto typy postů využívali speciální moduly pro reklamu.

3) Geolokační formát Facebook reklamy

Tento rok spustil Facebook v US nový typ reklamy, který zcela jistě postupně změní styl komunikace po celém světě. Jedná se o to, že bude možno nastavit zobrazování reklamy na konkrétní oblast, kterou budete moct označit na mapě při nastavování reklamy a dále postupovat v segmentaci stejně jako u běžných reklam na Facebooku. Jen si to představte, půjdete nákupním centrem, otevřete Facebook a na ploše se Vám ukáže zpráva že v řeznictví mají velké slevy na panenskou svíčkovou a když na reklamu kliknete, ukáže Vám mobil cestu do obchodu. Dobré ne? Facebook se tak snaží nahradit klasické typy reklam jako jsou letáky nebo geolokační SMS. Geolokační formát můžeme očekávat na Facebooku během příštího roku.

A jaký je z těchto 3 bodů vzkaz pro firmy? Začněte více přemýšlet nad tím, co zobrazujete lidem na Facebooku. Pokud na Vaše příspěvky nyní nikdo nereaguje, v příštím roce to bude ještě horší. Je potřeba se zamyslet nad tím, co děláte špatně a proč s Vámi nikdo nemluví. Nedáváte náhodou do statusů spoustu reklamy, tak jak naznačuje Facebook? Určitě také navyšte rozpočet na reklamu na sociálních sítích na rok 2015. I když to bude dražší a dražší, pořád je tento typ reklamy daleko efektivnější a měřitelnější než jakákoliv offline reklama.