Není font jako font

16. 11. 2020 | Jana Křivánková

Mít geniální copy nestačí, musíte ho umět prodat na všech frontách, tzn. v prezentacích, bannerech, letácích, atd. atd. Práce s fonty vás může poslat na vrchol stejně jako do marketingového bizáru a jemu podobných skupin. A protože typografie je skutečně veliký komplexní obor, který vyžaduje studium, praxi a cit, podíváme se v tomhle článku jen na skutečně základní věci a nejčastější chyby. S trochou nadsázky ho můžete brát jako typografii for dummies.

Čitelnost na prvním místě!

Asi si klepete na čelo, proč to vůbec zmiňuju, ale ruku na srdce, kolikrát jste v MHD, na mobilu, ale i na desktopu fakt museli luštit, co chtěl básník říci, protože to bylo k nepřečtení.

Takže ano, chci tu zdůraznit, že vaše reklamní sdělení musí být čitelné!

Čitelnost ovlivňuje hned několik faktorů:

  • velikost a typ fontu (nečekaně),
  • barvy textu i pozadí,
  • členitost pozadí.

Čitelnost se samozřejmě netýká jen fontů, mít u reklamy na kapesníky pána se sbíječkou moc smyslu taky nedává, ale o tom třeba příště.

Méně je vždycky(!) více

Velice jednoduché pravidlo - max dva fonty, max dvě barvy. Tak pokryjete rozlišení nadpisů a popisů, dodáte sdělení strukturu bez ohledu na to, jak bude dlouhé a díky barvám budete moct ladit výsledný dojem. Samozřejmě můžete kontrovat tím, že znáte celou řadu případů, kde je vícero fontů, vícero barev a vše krásně funguje. Co na to říct? Jasně, tvůrčí pravidla můžete porušovat napříč obory a výsledek může být skvostný, ale nejdřív je musíte fakt ovládnout a pochopit, proč a nač existují :).

Pokud si nejste jistí laděním dvou různých fontů, vyberte si jednu rodinku a kombinujte např. normální řez s kurzívou nebo tučným řezem.

Serif nebo sans, to je oč tu běží

Serifové nebo taky patkové písmo je primárně určené k psaní delších textů. Proč? Protože patky vytvářejí souvislou linii, která pomáhá držet oko na řádku a neztratit se v textu. Takže ideální do brožur, katalogů, firemních novin nebo ukecanějších flyerů.

Sans serifové (bezpatkové) písmo vynikne v krátkých jasných sděleních - takže do vizuálů jako dělané. Hlavní předností bezpatkových písem je jejich jednoduchost a nadčasovost. Klišé, že v jednoduchosti je krása, je tu fakt na místě.

Samozřejmě výběr toho správného fontu je mnohem složitější. To, že je písmo patkové, z něj nedělá vždy dobře čitelný výstup.

Můžete tu aplikovat jednoduchý test - vezměte libovolný odstavec textu, hoďte ho do vámi vybraného fontu a čtěte. Pokud nebudete mít problém, gratuluji, máte vhodný font. Pokud se budete chtít už po pár řádcích raději zabít, než pokračovat, hledejte dál :).

Typově můžu doplnit ještě scriptové fonty, tedy takové, které simulují ruční psaní. Máte je v písankách, v beletrii a někdy taky ve vizuálech, bohužel. Některá scriptová písma jsou super, tématu lichotí a jsou čitelná, ale pak máte i celou řadu velice vyumělkovaných fontů, která vypadají parádně, dokud se je nesnažíte přečíst. Takže pozor na ně! Ne bezdůvodně se středověká písma nedožila moderní doby.

A když už jsme u těch barev…

Sebelepší výběr fontů je k ničemu, když si nedáte stejnou práci s výběrem barev. Takže tady máte pár jednoduchých zásad, jak se vyhnout katastrofě.

  1. Vybírejte barvy, které se k textu i tématu hodí. Inspirovat se můžete barevností loga, použité fotografie nebo hlavními barvami vizuálu. Kapátko bude váš pomocník.
  2. Světlé na tmavém nebo tmavé na světlém. V případě, že jsou barvy textu a podkladu na stejné světelné úrovni, zásadně se zvyšuje riziko, že výsledek bude k nepřečtení. Jednoduchý test - černobílé spektrum barev. Pokud v černobílém vizuál splývá, musíte text zesvětlit nebo ztmavit.
  3. Chcete kontrastní barvu? Ok, ale jen jednu a s rozumem. Pokud víte něco o kontrastních a doplňkových barvách, víte také, jak takovou barvu určit. K fotce v modrých tónech se může za určitých podmínek hodit třeba oranžová, ale v tom správném odstínu a při zachování předchozího pravidla.

Vržený stín a proč ho nepoužívat

Řada nezkušených grafiků se snaží nahnat čitelnost textu tím, že k němu prskne vržený stín nebo záři. Proč je to špatně?

  1. Aby tenhle efekt fungoval, musíte trefit hodně specifické nastavení tak, aby vytáhl text, ale nenarušil podklad.
  2. Ano, ve většině případů zazdí nebo naruší podklad textu.
  3. Je zkrátka out - vržený stín se propadl na úroveň malování. Existují mnohem zábavnější a kreativnější i jednodušší způsoby, jak docílit čitelnosti. - volba barvy, příhodné umístění textu, přidání grafického prvku na pozadí, atd.

Na obsahu záleží!

Už jsem to decentně zmínila u barev. Všechno musí ladit, nejen barevně, ale i tematicky. Pořádáte benefici ve viktoriánském stylu? Pak při tvorbě pozvánek asi nesáhnete pro space sci-fi matrix font. Internet je zahlcen fonty a vybrat ten správný může být doslova pakárna, ale čitelnost a obsahová soudržnost vám při výběru hodně pomůžou, tak na ně nezapomínejte.

Čeština má Ř, smiŘte se s tím

Stálicí marketingového bizáru jsou reklamy s viditelně nečeskými fonty. Není nic lepšího, než když na vás z textu psaného ala křída na tabuli vykukují střípky z Times New Roman. Podobnému faux pas se vyhnete dost jednoduše - při výběru fontu si ověřte, že obsahuje i českou diakritiku. Jak? Díky ultimátní české větě Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy.

A pokud ne, máte tři možnosti:

  1. diakritiku si vyrobíte ve photoshopu (je to kravina, nedělejte to!)
  2. předěláte si font ve font editoru
  3. má oblíbená - vyberete si jiné písmo!

Nejlepší “fontí” zdroje for free

Kde beru fonty já? Na internetech, kde jinde! Jasně, font byste si měli správně od jeho tvůrce koupit, protože vyrobit skutečně funkční a krásné písmo je kumšt a zaslouží si odměnu. Stejně tak ale můžete využít free fonty, aniž byste zbytečně porušovali autorská práva. Stačí hledat zlatá slůvka “free for commercial use”

  • www.ceskefonty.cz - 100% české a v 99 % free for commercial use!
  • fonts.google.com - všechny fonty jsou volně k dispozici, navíc máte možnost prověřit žluťoučkým koněm nebo třeba vašim claimem přímo na stránce
  • www.1001fonts.com - filtrování, možnost customizace textu, co víc si přát :)
  • www.dafont.com - umožňuje filtrovat podle stylů, úrovně autorských práv a diakritiky

BONUS: Máte vkus? A mohla bych ho vidět? Aneb perličky z internetů
A proč tenhle článek píšu? Protože přestože mě bizarní reklamy baví, nikomu nepřeju, aby se mezi nimi našel :) Pokochejte se!

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Zavřít

Zaregistrujte se a sledujte novinky a tipy ze světa online marketingu. Dostanete jako první vědět hned jak vydáme nový Ebook nebo publikujeme nový článek na blogu.


Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů
dle zákona 101/2000 sb.