5 situací, kdy vám AI pomůže s copywritingem… a 3, kdy vás může podrazit

15. 9. 2023 | Petr Koubek

Pokud AI pro psaní marketingových textů ještě nepoužíváte, měli byste začít. Protože všichni ostatní už to dělají. Mrkněte na naše tipy, jak vám může při psaní pomoct.

1. Nasype vám nápady

Někdy prostě nemáte nápad. Hlavně když o nějakém tématu píšete už zatraceně dlouho.

Na tohle je AI perfektní. Vysype během pár vteřin dvacet nápadů na váš další blog o prémiovém pepři. Použitelné budou tak dva, ale i ty ostatní vás inspirují - třeba k postu na sociální sítě.

I tady platí moje oblíbené přísloví: Blbej nápad je jako rande naslepo. Bude to příšerný, ale třeba má hezkýho kámoše.

Blbejch nápadů vám AI dodá neomezeně a vy tak můžete snadno hledat ty hezký kámoše.

2. Napíše obří množství repetitivních textů

Tvorba textů pro PPC nebavila nikdy nikoho. Tečka.

AI to miluje. Nebo alespoň to tak vypadá podle rychlosti a množství textů, které na požádání vyprodukuje.

Potřebujete třicet krátkých textů o pastě na zuby, ve kterých se musí opakovat konkrétní slova?

AI jich udělá sto a vy to pak můžete "jenom" přebrat a upravit.

3. Připraví vám materiály a rešerše

Už víte, o čem chcete psát. Takže se chcete pustit do googlování, abyste nasbírali dost informací.

AI tohle zvládne ještě líp než vyhledávač.

Chcete psát o šamponech pro psy? AI vám během pár vteřin vyplivne, na co byste neměli zapomenout a o čem všem byste měli psát.

4. Napíše různé varianty textu

Potřebujete text kratší, delší, v jiné tonalitě, nebo s jiným závěrem? Tohle AI zvládne taky velmi dobře.

Dejte jí text a co nejpřesněji popište tonalitu, případně formu, do které text potřebujete dostat.

5. Zkontroluje to po vás

AI vám pomůže nejen s pravopisem, ale můžete ji požádat i o kontrolu stylistiky. Případně ji můžete nechat přeformulovat odstavec, který se pořád nějak blbě čte.


.... A V TĚHLE PŘÍPADECH NA AI DÁVEJTE BACHA


1. Nespoléhejte na její "fakta"

AI nerešeršuje, ona prostě tahá informace z různých článků, ve kterých může být chyba, můžou být nerelevantní nebo zastaralé. Někdy zkombinuje dvě různé informace do jedné. Případně může tahat ze článků, které jsou vašemu tématu jenom podobné.

Když po ní chcete, aby udělala popisek k vaší hnací hřídeli, možná vyjde z informací o úplně jiné hnací hřídeli, která má zásadně jiné parametry - a váš popisek bude špatně.

U složitějších věcí - třeba popisu děje nějaké méně známé knihy - může prostě vycházet jenom z toho, jaké slovo by pravděpodobně přicházelo po tomhle a vymyslet si něco naprosto nového, co s knihou nemá společného vůbec nic.

2. Nespoléhejte na její "kreativitu"

AI není kreativní, jenom pracuje s obrovským množstvím dat způsobem, který nás překvapuje. To kreativní pospojování vždycky musíte udělat vy.

Zadat relativně přesně formu, obsah a styl textu už dneska umí skoro každý.

Abyste si udrželi svojí práci, musíte si zachovat i svůj "magic touch." Ať už jde o vybroušenou stylistiku, nečekané nápady nebo vaše know how a zkušenosti, které úplně každý nemá.

Prostě nebuďte lenochodi a ten text po AI dotáhněte.

3. Ve jménu usnadnění nekašlete na autenticitu

Možná už jste v zadávání formy, obsahu a stylu textu tak dokonalí, že vám AI plive perfektní blogy jeden za druhým a vy je jenom předáváte na klienta.

Možná už tak píšete i maily a odpovídáte lidem na sítích.

Možná taky zapomínáte, že přestáváte být copywriter a stává se z vás operátor robota. A toho ten robot už brzo nebude potřebovat.

S čím dál častějším používáním AI velmi pravděpodobně naroste hlad po autentických, legračních, emocemi nabytých a překvapivých nápadech. Stejně jako lidi čím dál častěji vidí radši nedokonalé fotky influencerů, než vymazlené vizuály z shutterstocku.

A vám schopnosti tvořit takové texty zakrňují.

Jasně, časem se AI asi taky neučí psát texty jako ten nejautentičtější copywriter. Ale vy už tou dobou budete dávno bez práce, protože vás AI nahradila.

Tak se soustřeďte na to, co AI zatím ještě pořád neumí.

Potřebujete pomoct s tím jak využít AI v marketingu, případně copywritingem a přípravou reklamní kampaně? Ozvěte se nám!