5 tipů jak donutit člověka facebookového dočíst váš text

26. 10. 2017 | Petr Koubek

Na Facebooku a vůbec ve většině online světa udrží člověk pozornost asi tak dlouho jako džungarský křeček. Klávesnice navíc často způsobuje, že se lidé příčetní a zábavní najednou vyjadřují jako postava z filmu pro pamětníky, případně jako uspávač hadů křížený se státním úředníkem.

Tady je pět tipů, jak zvýšit šanci, že si někdo váš text přečte a něco si z něj odnese.

  1. To nejdůležitější patří na začátek

    Zapomeňte na různé vtípky, navnaďující otázky a omáčku. Do první věty patří to úplně nejdůležitější. To, co potřebujete čtenáři říct.

    Buď se vám podaří ho ulovit a dočte zbytek textu, nebo si alespoň odnese to hlavní.

  2. Pište, jako když mluvíte

    Hlavně jednoduše. Uvědomte si, co chcete říct a pak to napište tak, jako byste to říkali kamárádovi nad horkým nebo chlazeným nápojem.

    Smažte všechny archaismy, knižní obraty a rádoby “lepší” výrazy. Vyházejte všechny komplikované opisy, zkraťte šroubovaná souvětí.

    Svůj výtvor si nahlas přečtěte. Kde se zadrhnete, tam je potřeba něco zjednodušit.

  3. Co nenese význam, do textu nepatří

    U každé věty i u každého slova se zamyslete, jestli by text dával smysl bez nich. Pokud ano, do textu nepatří.

    Slovní balast bývají nejčastěji zájmena, příslovce a přídavná jména. Nenesou žádný význam? Pryč s nimi!

  4. Každé použití trpného rodu zabije štěňátko

    A to nikdo nevidí rád, že ano? Skoro vždycky se můžete vyjádřit činným rodem, tak se tomu trpnému vyhýbejte.

    Činný rod je aktivní, takže i váš text bude mít lepší rytmus a švih.

  5. Buďte jasní v tom, co říkáte a co chcete

    Z vašeho FB postu (nebo jakékoliv jiného textu) musí být jasné, nejen co chcete říct, ale taky co po čtenáři chcete. Má kliknout na vaše webovky? Má olajkovat vaši stránku? Má se podívat na váš nový produkt?

    Sdělení i akce, která má následovat po přečtení, musí být naprosto jasné.