25. 11. 2019 | Petr Koubek
Informacemi rozhodně nešetřete. Každé slovo, každá věta musí nést význam. Jinak do vašeho textu nepatří. Všeho moc ale škodí. Vyberte si, co chcete říct a o tom mluvte. Víc věcí najednou čtenáře jenom zmate a neodnese si z vašeho textu nic.
Odborné a „hoch“ výrazy do textu nepatří. Je sice hezké, že tomu opravdu rozumíte, nebo že umíte nazpaměť slovník synonym, ale váš čtenář musí na první pohled pochopit o čem mluvíte a co po něm chcete. Stejně tak nechcete odvádět pozornost od sdělení básnickými obraty. Píšete reklamu, vaše cílová skupina si jí většinou nechce přečíst, musíte jim to tak co nejvíc ulehčit.
Ze slohovek jste možná měli jedničky, ale tady se nesnažíte okouzlit paní učitelku. Tady potřebujete předat informaci. Košatá souvětí, dlouhatánské úvody a slovní kudrlinky jsou přesně ty důvodu, proč váš text nikdo nedočte.
Nejste placení od slova (nebo byste aspoň neměli být). Do textu patří jenom to, co je bezpodmínečně nutné. Všechno ostatní jenom zdržuje a odvádí pozornost od toho, co chcete říct.
Je sice hezké, že se držíte Gutha-Jarkovského, ale čtenář se prostě nezvládne prokousat zdvořilostmi a půjde číst něco jiného. Nemusí se z vás stát hrubián, ale věřte, že čtenář nejvíc ocení, když mu řeknete rovnou to potřebné a ušetříte mu čas.