21. 11. 2019 | Daniela Lambertová
Tik Tok je fenomén, který se za poslední rok stal nejstahovanější aplikací AppStore na světě. Není proto divu, že mu Instagram začíná šlapat na paty. Už jednou se Instagramu kopírování vyplatilo, a to ve formě Stories, které jsou dnes primárním formátem Insta komunikace. Podaří se mu stejný úspěch zopakovat i tentokrát nebo si Tik Tok svou pozici udrží?
Před pár dny přišel Instagram s novinkou Instagram Reels. Jedná se o formát 15sekundového videa s hudbou, které je možné nasdílet v rámci Instagram Stories. Uživatelé mohou nahrát video, namixovat hudbu, vytvořit meme nebo vtip. V podstatě jde o stejnou funkci, která je tak charakteristická právě pro Tik Tok.
Stali jsme se tak svědky toho, kdy americká firma kopíruje funkci čínské sociální sítě. Tedy opačného trendu, než když Asie valila západem osvědčené aplikace a technologie za nízké náklady. Jestli se podaří Instagramu podobný manévr, jako v případě Snapchatu a utlumí rychle rostoucí Tik Tok, ukáže blízká budoucnost. Všechny informace však napovídají, že to v tomto případě nebude tak jednoduché. Právě proto, že za Tik Tokem stojí velký čínský kapitál a aplikace je už v pokročilejším stádiu rozvoje, než tomu bylo u Snapchatu. Zároveň Tik Tok míří na mladší uživatele než Instagram, který je v současné době fenomén hlavně třicátníků a ne teenagerů, jak je tomu u čínské aplikace. Instagram Reels je zatím dostupný pouze na území Brazílie, nicméně už teď má ale spoustu nadšenců a je jasné, že se bude rozšiřovat dál. Jestli vedle sebe budou tyto dvě silné sítě schopny fungovat nebo jedna druhou ohrozí, tak znovu rozhodnou samotní uživatelé.
Tik Tok v číslech. Má půl miliardy uživatelů, kteří jsou velmi aktivní (90 % z nich denně využívají aplikaci po dobu 52 minut!). Denně nahrají až 1 miliardu videí.