Procházíme změnou nákupního chování?

5. 6. 2020 | Vojtěch Lambert

První vlnu nákazy koronaviru máme, zdá se, úspěšně za sebou. Křivka nemocných klesá a probíhají poslední rozvolnění. Můžeme se tak podívat, co nám tato krize přinesla a jaké budou důsledky. Už nyní je jasné, že tato událost změní nákupní chování většiny z nás. Zároveň to celou společnost posune rozhodně vpřed, směrem k větší digitalizaci. Jelikož začínají na povrch vyplouvat první data, pojďme se podívat, jaká je realita.

1. Útrata

Ve chvíli, kdy začala karanténa, Češi utlumili útraty až o 24 % meziročně. Postupně s uvolněními začali znovu utrácet a v posledním týdnu května se útraty dostaly do růstového trendu. Je to důležitý pozitivní signál, který může pomoci držet ekonomiku a zmírnit trend poklesu na tzv. V curve. O podobě dalšího trendu v útratě rozhodnou následující měsíce a zachování zaměstnanosti.

2. Platby

Česká spořitelna zveřejnila i další zajímavá data, která ukazují na změnu nákupního chování. Méně lidí, v důsledku koronaviru, využívá výběru z bankomatu (o 8 % méně meziročně).

Tento trend v poklesu využívání elektronických plateb potvrzuje i snížení vyhledávání klíčového slova bankomat, které pokleslo mezi únorem a březnem o 15-20 %. Je však vidět, že po rozvolnění karantény se nevrátil trend do původních čísel, ale je stále v poklesu cca o 10 %. Jsme tak svědky okamžiku, kdy se začíná více využívat elektronické formy plateb vč. Apple Pay nebo Google Pay.

Mimo to také došlo, jak vyplývá ze statistiky, k poklesu nákupu všeho co souvisí s přepravou. Stejně tak i k útratám v restauracích. Naopak rostly všechny oblasti, které jsou již plně spojeny s e-commerce. Došlo také k nárůstu ve využívání pošty a doručování, a to o 86 % meziročně.

3. Platby na dobírku

Když se blíže podíváme na data doručování a pošty, všechny společnosti hlásí velký růst objemů. Nicméně je vidět silný pokles ve využívání dobírky. A dobírka patřila dlouho mezi jednu z nejpoužívanějších forem zásilek. Například Balíkobot hlásí změnu až o 14 % mezi únorem a březnem.

4. Rozjetý e-commerce

Není moc e-shopů, které by nehlásily dramatické růsty po zavedení karantény. V prvních dnech docházelo mnohdy až k růstu v řádech desítek procent. Někdo by si mohl myslet, že po rozvolnění karantény zájem o tyto e-shopy poklesne. To se ale neděje. Dle níže uvedeného grafu z Google Trends vidíme, že po velkém růstu (Mall o 25 %, Rohlík o 50 %), se tyto e-shopy vezou na růstové vlně a oproti únoru mají stále 10-15% růst.

Jsou to první střípky, ale už nyní je vidět, že nás čekají změny v nákupním chování. Těžko predikovat, jak bude vypadat spotřeba ve druhé polovině roku a jak prudce se zvýší nezaměstnanost. Nicméně už nyní je zřejmé, že digitalizace bude centrálním bodem všeho a je dobré, pokud jste již nezačali, na to sebe i firmu připravit.