Profily na sociálních sítích

10. 9. 2014 | Ing. Vladimír Vokroj

„Kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem“ říká staré přísloví, nové by mohlo znít „Kolik profilů máš...“ Kolika životy žijete tedy vy a vaše firma? Kolik virtuálních osobností se pohybuje v on-line prostoru a vyplňuje tento „matrix“ svými daty. Dává Vám toto počínání vůbec nějaký smysl? Přináší vám a vaší firmě něco z toho zásadní prospěch?

Přiznám se, že můj virtuální život je velmi skromný a důvodů je pro to hned několik.

  • Rád potkávám lidi, ne jejich on-line odraz. Ale normální živé lidi, u kterých mohu číst z jejich gest, držení těla, tónu hlasu a všeho toho, co mi dopřává přímé setkání, to mi prostě žádný profil nenahradí.
  • Rád bojuji s časem a stíháním všeho, co jsem si naplánoval. Drtí mě to, ale když slíbím, že někam dorazím, snažím se udělat vše proto, abych dorazil. Je to asi staromilství, ale mám to tak.
  • Rád vládnu svým životem sám. Řídím, koordinuji a jsem za sebe zodpovědný a nepotřebuji to oznamovat co chvíli všehomíru.

Ale co je zásadní, nemám čas na svoje virtuální dvojníky. Pokud mají i oni žít svůj plnohodnotný život, pak se jim musíme věnovat, dávat jim svoji energii a prostor k rozvoji. Jen pak mají ve virtuálním životě hlubší smysl. Tvrdím, že toto platí jak v rovině osobní, tak i v rovině všech firemních a společenských prezentací. Mít profil se stalo nejdříve módou a dnes téměř obecně vnímanou nutností. Když nebudu na FB, jako bych nebyl. Firmy si tedy zakládají své profily a touží po fanoušcích a „lajcích“.

Dává to ale opravdu smysl? Přes vše, co jsem napsal, ANO, dává.

Musíte pouze respektovat pravidla virtuálního světa. Jestli má cokoliv virtuálně žít, musí to mít, stejně jako v normálním, reálném životě, opodstatnění. Pokud váš profil nebude žít, pravidelně přijímat a rozdávat on-line potravu, stane se šedým stínem virtuální reality a nepřinese vám vůbec nic. Prostě bude jen do počtu. Nenechte to dojít do takového stavu. Buďte chytří a efektivní. Pracujte se svými profily uvážlivě, řešte zacílení, timing a především obsah. Buďte se svými zákazníky tak, jako jste v realitě, prostě buďte tolikrát, kolikrát to dává smysl. Dopřejte všem, aby Vás mohli najít a být s Vámi, ale nezapomeňte, že to pořád musíte být Vy. Pokud s tím máte problém, nechte si poradit, klidně od nás, víme jak na to.

A já? Mám svůj profil na LinkedIn, protože mě tamní svět baví a dokážu se mu věnovat. Je to taková druhá realita, kde sbírám a rozdávám názory a zkušenosti. Tam se můžeme klidně potkat. To je pro mě tak akorát. Dvakrát a dost...