Schopnosti každého (dobrého) copywritera

26. 4. 2022 | Lucie Zadražilová

Umět poskládat větu, znát gramatiku na přijatelné úrovni a mít tučnou slovní zásobu není to gró celé práce copíka. Jaké další superschopnosti ovládá?

Tvůrce a psycholog zároveň

Musíte pochopit psychologii zákazníka, abyste našli spouštěč reakce a usnadnili si celý proces přesvědčování. Ujasněte si –⁠ jaký problém cílovka řeší, co potřebuje, jak komunikuje nebo jak se chová.

K tomu využijte třeba jednoduchý behaviorální Foggův model. Podle něj chování ovlivňují tři faktory:

  • Motivace –⁠ Zákazník musí mít motivaci koupit si váš produkt, službu, odebírat newsletter nebo vás sledovat na sociálních sítích. Vyzdvihněte, co mu to přinese.
  • Schopnost –⁠ Aby zákazník rychle jednal, nesmí ho to stát moc času, úsilí a musí mít dostupné prostředky (peníze, nástroje atd.). Takže ideálně akce na pár kliknutí.
  • Impuls –⁠ Bez atraktivní nabídky nebude ani motivace. Třeba vypadat v obleku jako James Bond je docela lákavé.

S kreativitou je nejlepší kámoš

Psaní chytlavých textů a nadpisů vyžaduje dávku kreativity a představivosti. Jako copywriter musíte čas od času povzbudit svoje kreativní myšlení. Hledat nové koncepty a inovativní nápady. Inspirujte se u ostatních, ale nekopírujte! Je to důležité hlavně proto, abyste oslovili nové zákazníky a ty stávající si udrželi na své straně.

Nikdy se nepřestává učit

Pokud jste teprve na začátku, nepřeskakujte základy! Na kolo jste také nesedli a hned se nerozjeli. Přečtete si knížku o copywritingu, zkuste si napsat blog, post na sítě nebo jen tak tvořte. Až si psaní víc osvojíte, neusínejte na vavřínech. Dál se vzdělávejte, procvičujte psaní, přijímejte zpětnou vazbu od klienta nebo kolegů.

Je to nikdy nekončící příběh, ale jedině tak můžete pilovat svoji techniku a různé styly komunikace.

Hledá rychle, hledá rád

Nemusíte být odborník na všechno, ale musíte alespoň trochu porozumět tématu, o kterém píšete. Zjistěte, co publikum zaujme a co očekává. Když víte –⁠ co hledat –⁠ ušetříte si čas a zvýšíte efektivitu práce. A po rešerši následuje analyzování vyhledaných informací a spolehlivých zdrojů. Naučte se filtrovat nepotřebné.

Jestli si s copywritingem nevíte rady, ozvěte se nám! Vytvoříme obsahovou strategii pro vaši cílovku a zajistíme komplexní správu sociálních sítí.