6 pravidel pro dokonalé nadpisy

3. 1. 2018 | Petr Koubek

Sebelepší článek si nikdo nepřečte, pokud na něj neupoutáte dobrým nadpisem. Věnujte mu proto stejné množství času jako hlavnímu textu.

  1. Do nadpisu patří to nejdůležitější

    Nadpis musí co nejpřesněji říkat, o čem váš článek je a co se v něm čtenář dozví.

    Pokud je váš text rozhovor, analýza nebo seznam toho nejdůležitějšího na hory, napište to do nadpisu.

  2. Buďte jasní, informativní a nevymýšlejte si

    Pokuste se co nejstručněji vyjádřit, co čtenář ve vašem článku najde. Slibujte ale jen to, co v něm opravdu je.

    Příliš obecný nadpis nikoho neupoutá, zavádějící click bait zase čtenáře spíš naštve a už se nevrátí.

  3. Uvědomte si, koho chcete oslovit

    Odborníka možná trkne nějaký ten profesní slang, pubertální slečnu třeba nespisovná hláška.

    Uvědomte si, pro koho svůj článek píšete a přizpůsobte mu jazyk i styl nejen nadpisu, ale i celému textu.

  4. Zapomeňte na trpný rod a dlouhá souvětí

    S každým dalším slovem pozornost člověka klesá, takže se pokuste to hlavní dostat do prvních pěti slov.

    Nebojte se zapojit emoce. Dobře fungují také slovesa, která vyzývají k aktivitě. Nebo také číslovky, díky kterým člověk hned pozná, třeba kolik rad se v článku dozví.

    Nikdy ale nezapomínejte na to hlavní - Nadpis musí nést informace o tom, co čtenář v článku najde.

  5. Nadpis vymyslete nakonec

    Napište článek a pak pojmenujte, o čem je a co se z něj člověk dozví. Podle toho pak vytvořte nadpis.

    Často totiž při psaní celého textu zjistíte, že je trochu o něčem jiném, než jste si původně mysleli.

  6. Rozdělte svůj text podnadpisy

    Dobrým nadpisem to nekončí. Na internetu lidé články často nejdřív jen přelétnou očima. Je potřeba jim proto poskytnout co nejvíc informací na první pohled.

    Obrovský blok textu čtenáře okamžitě vyděsí. Rozdělte ho proto do kratších částí a shrňte podnadpisem, o co v každé z nich jde.

    Ty nejdůležitější informace v textu ještě můžete napsat tučně.

    Zkuste článek napsat tak, aby si člověk ty nejdůležitější informace odnesl i v případě, že si přečte jenom nadpisy, případně vytučněné věty.

TIP NAVÍC: Možná vám pomůže, když si nejdřív napíšete právě podnadpisy jako strukturu článku. Takový seznam témat, o kterých chcete psát. Pod každý bod pak dopište podrobnější informace k tématu, které nadpis pojmenovává.

Až bude všechno hotovo, znovu si podnadpisy projděte a upravte je tak, aby dokonale ladily s celým textem.

Nakonec dolaďte hlavní nadpis.

A všechno si po sobě znova přečtěte.

Pak si dojděte dát kafe a přečtěte si to ještě jednou.

A pak to dejte přečíst kolegovi.

Až teď publikujte.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace

Zavřít

Zaregistrujte se a sledujte novinky a tipy ze světa online marketingu. Dostanete jako první vědět hned jak vydáme nový Ebook nebo publikujeme nový článek na blogu.


Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů
dle zákona 101/2000 sb.