9. 10. 2020 | Vojtěch Lambert
Ve svém článku jsem před zhruba dvěma měsíci popisoval vstup Instagram Reels na trh a jaké to může mít dopady na TikTok. Instagram (resp. Facebook Inc.) se velice zasnažil a spustil své Reels v době, kdy všichni očekávali velký propad TikToku z důvodu politického dění mezi USA a Čínou. Jaká je ale realita? Pojďme se podívat, jak se věci ve světě sociálních sítí mají. 🙂
Jak je již zvykem, všechna média a veřejnost poté, co Trump začal válku s TikTokem, tuto platformu zavrhli a očekávali jen to nejhorší. Opak se ale stal pravdou. Při pohledu na čísla za právě skončeným kvartálem vidíme, že TikTok byl nejstahovanější neherní aplikací. A nechal za sebou Facebook, WhatsApp i Instagram. Meziročně došlo k nárůstu stažení všech aplikací v Google Play a AppStore o 24 %, což znamená 36,5 miliardy stažení.
Kromě toho se TikTok (vč. čínského Douyin) stal globálně nejvýdělečnější aplikací za třetí kvartál. Nechal tak za sebou takové obry jako YouTube nebo Netflix. Sociální síť TikTok tak zaznamenala 800% meziroční růst v útratách. Pro porovnání YouTube dosáhl „pouze“ 59% růstu tržeb.
Obě tyto metriky tak nic nenaznačují tomu, že by mělo kvůli stávající situaci dojít k dramatickému snížení využívání aplikace TikTok celosvětově.
V minulém týdnu také došlo k tomu, že TikTok otevřel možnost inzerce v dalších regionech. Jedním z těchto regionů je i Česká republika. Podle informací od společnosti Httpool, která platformu zastupuje, je v České republice možné zasáhnout 1,1 milionu uživatelů. Aktuálně zasahuje zhruba 10 % populace v ČR. Ve věkové skupině 16-24 má 22% zastoupení. Je tedy jasné, že TikTok je doménou mladších ročníků a z pohledu firemního využití je tedy potřeba zvážit, jestli je pro danou firmu relevantní.
Veškeré informace ohledně reklam a využití TikToku pro firmy je možné dohledat na stránce TikTok for Business.
Zatím je velmi krátká doba na hodnocení dopadu politického dění na platformu TikTok, stejně tak jako updatů konkurence. Nicméně je zřejmé, že rozhodnutí Trumpa na TikTok nemělo přímý vliv. Naopak je velice pravděpodobné, že celková diskuze vedená médii naopak platformě prospěla a dostala ji na výsluní všech aplikací.
První zmínky jak u nás, tak i ve světě dokazují, že žádný velký přesun na Instagram Reels se zatím nekoná. Češi často neví, že něco takového na Instagramu vůbec existuje. Podle čerstvého průzkumu Kantaru se světoví influenceři z TikToku na Instagram Reels také houfně nepřesunují.
To vše jasně dokazuje, že není potřeba se investice do TikToku obávat. Pokud máte mladou cílovou skupinu a jste trendy značka nebo se jí snažíte vybudovat, rozhodně si tuto platformu nastudujte a pusťte se do toho. Nicméně je rozhodně třeba připravit vhodný obsah. To, co dáváte na Facebook nebo Instagram tady zaručeně pohoří.