Malý průvodce velkou džunglí barev

24. 2. 2021 | Jana Křivánková

Volba barev může pozvednout vaši kreativu na nový level… Nebo ji poslat do propadliště reklamních dějin.

Proto se dneska společně mrknem na základní dělení barev a pravidla pro jejich kombinaci, která jsou zásadní pro kvalitní tvorbu obsahu.

No a nebude chybět ani rychlý přehled psychologie barev.

Dělení barev podle Munsellova kruhu

Pokud jste měli poctivého učitele výtvarky, určitě jste někdy narazili na tenhle (nebo jemu podobný) obrázek.

Základní pravidla kombinování vycházejí ze vzájemných vztahů barev.

A ve hře je samozřejmě také světlo.

To vše vytváří tzv. Munsellův kruh, který zjednodušeně předkládá všechny aspekty barev. Od jejich vztahu vůči ostatním, po sytost nebo jas.

Dělení podle psychologie barev

Výběr barev pro vizuál, logo, web a další prvky bohužel není jen o perfektní znalosti vztahů mezi barvami. V naší branži vstupuje do hry také psychologie barev. A jak vypadá základní dělení?

Jak tedy kombinovat barvy pro vaši (reklamní) grafiku

  1. Barva by měla ladit s hlavní myšlenkou produktu/služby. Má to svůj důvod, proč loga pohřebních služeb nejsou růžová či jakkoliv “agresivní”.
  2. Barva by nikdy neměla mít přednost před čitelností, ať už jde o logo nebo claim v grafice. Proto u barev pracujeme také s jejich intenzitou a jasem.
  3. Podobně jako u fontů (a vlastně všeho) platí, že méně je skoro vždycky více.
  4. V reklamě se paleta barev stává součástí identity brandu, proto je dobré dát si práci s přípravou brand manuálu a výběr barev skutečně promyslet. Budou se totiž odrážet ve většině vaší kreativy.

Nezapomínejte, že všechno nejde uhrát jen na barvách. Úspěšnou grafiku tvoří celá řada aspektů. Jako jsou třeba fonty. O jejich výběru se dočtete v mém posledním blogu.