7 otázek, než začnete s online marketingem

12. 11. 2018 | Tomáš Jukl

Proč je dobré spolupracovat na online marketingu s agenturou, jsme řešili v minulém blogu (www.lcgnewmedia.cz). Ještě před tím, je ale dobré položit si pár otázek, abyste si ujasnili, co od online marketingu vlastně chcete. Dobrá agentura se vás na ně stejně zeptá.

  1. Co je hlavním předmětem vašeho podnikání? Ačkoli tahle otázka může na někoho působit jako zbytečná, opak je pravdou. Ne vždy je odpověď patrná na první pohled, a je dobré si ji vyjasnit. Navíc se na tuhle otázku váže hned několik dalších.
  2. Kde přesně působíte? Ne každá firma podniká v rámci celé republiky. Zároveň spousta firem chce do budoucna expandovat, a i s tím je třeba počítat v návrhu marketingové strategie.
  3. Je vaše podnikání závislé na sezonalitě? Aneb „kdy vlastně působíte“. Zatímco poskytovatel internetového připojení bude chtít být promován prakticky celoročně, eshop s hračkami investuje nejvíc peněz před Vánocemi a výrobce léků proti nachlazení zas přes podzim, zimu a částečně na jaře.
    Vyhledávání tématu „hraček“ v průběhu roku. Kromě malého nárůstu před vysvědčením je hlavní boom v předvánočním období.
  4. Jaká je vaše cílová skupina? A nebo ještě lépe: jaké jsou vaše cílové skupiny? Spousta firem vůbec nezná svoji cílovku a stále tvrdí „náš produkt je pro všechny, asi jako Coca-Cola“. Jenže i tenhle nápoj, má svoje cílové skupiny. S každou pracuje jinak a oslovuje je jiným způsobem a kanálem. Definování cílových skupin je jedna z klíčových ingrediencí pro funkční marketing.
  5. Kdo je vaše konkurence? Co dělá lépe a v čem je naopak vaše výhoda? S konkurencí nemusíte tvrdě soupeřit. Vždycky je ale užitečné ji znát včetně jejích silných a slabých stránek.
  6. Jak vypadá váš marketingový rozpočet? Jak s ním pracujete? Tohle může být pro některé firmy otázka trochu „na tělo“, ale je to nezbytná informace. Stejně jako za jídlo v restauraci můžete zaplatit 200 Kč nebo 5 tisíc, i ceny online marketingu se budou pohybovat ve velké škále. Ačkoli i tady platí, že za kvalitu si vždy připlatíte, důležité je zejména to, co od spolupráce očekáváte. Tím se dostáváme k poslední otázce:
  7. Jaké jsou pro vás hlavní cíle? Chcete zvýšit povědomí o značce, zaujmout novou cílovou skupinu nebo nakopnout prodeje z eshopu? Správně definované cíle jsou důležité nejen pro směřování a nastavení celého marketingu, ale i pro určení KPIs, které nám ukazují, jak si celá naše práce vede.

Tohle jsou jenom základní věci, které opravdu potřebujete vědět. Ve skutečnosti jdeme s klienty mnohem víc do hloubky. Občas se tak i zamyslí nad svým podnikáním ze stránek, které doposud nepoznali. Především ale zjistí, že se o jejich byznys opravdu zajímáme. A to je pro stoprocentně kvalitní přípravu online marketingové strategie naprosto zásadní.