7 pilířů úspěšného emailingu

26. 4. 2023 | Tomáš Jukl

Emailing má důležité místo v online strategii, zejména v části DO a CARE frameworku STDC. Jsou jich ale různé druhy, a pokud chcete, aby ten váš fungoval správně a generoval výsledky, je potřeba k němu podle toho přistupovat.

Kdy a proč je emailing pro firmy vhodný?

Emailing je jedním z nejefektivnějších způsobů komunikace s cílovou skupinou. Využívá se především k rozesílání newsletterů, nabídek, upozornění na novinky či oznámení o slevách a akcích. Zároveň je třeba u e-shopů velmi efektivním prodejním kanálem, a může tvořit mezi 10 až 30 % obratu. Z principu není emailing primárně nástroj akvizice nových zákazníků, ale funguje zejména v dlouhodobé strategii jako levný nástroj na komunikaci se stávající databází a pomáhá ji tak pravidelně vytěžovat.

Jak se emailingy liší?

  • Obsahový newsletter: rozesílání zajímavých článků, novinek a tipů, které mohou být pro příjemce užitečné. Pro firmy je to velmi vhodný kanál, jak udržovat stálý kontakt se zákazníky a zvýšit tak loajalitu k značce.
  • Prodejní emailing: rozesílání nabídek, slev, akcí a upozornění na nové produkty nebo služby. Emailing je velmi efektivní nástroj v poměru cena/výkon. Rozesílka se může pohybovat v cenách jednotek až nižších desítek tisíc korun (zejm. dle velikosti databáze), zároveň je zde vysoký konverzní poměr. U velkých eshopů je zde ale důležitá personalizace nabídek, vycházející z detailní práce s daty.
  • Oznámení: rozesílání důležitých upozornění a oznámení, např. o změnách v provozu, nových zákaznících nebo změnách v sortimentu.

Jak zajistit úspěšný emailing

Emailing je jedna z oblastí, kterou umíme komplexně řešit. Jak tedy zajistit, aby opravdu fungoval?

  1. Připravte strategii
    I rozesílka emailů by měla mít jasnou strategii, cíle a KPIs. Jak rozdělíme databázi? V jaké frekvenci budeme emaily posílat? Kolik z nich chceme mít návštěv, kolik objednávek nebo jaký obrat? To vše je potřeba mít jasně definované a pracovat s tím, stejně jako máte nastaveno ve zbytku vaší online strategie.

  2. Zvolte vhodný obsah
    I obsah emailů musí korespondovat s vaší ostatní komunikací. Dodržte tedy správnou tonalitu, ať s klienty mluvíte v emailu stejně jako např na webu. Grafická šablona by měla také vycházet z vašich templates, které máte např na sociálních sítích. Stejně jako ve zbytku vaší komunikace, i zde musí zákazník na první dobrou poznat, že k němu mluvíte právě vy.

  3. Vyberte správnou platformu
    Řešení pro emailing je dnes už celá řada, takže bychom měli vybrat tak, aby odpovídala našim požadavkům a cílům, které jsme si definovali ve strategii v bodě 1. Jak velká je vaše databáze? Budeme chtít hodně segmentovat a personalizovat? Jak velkou míru automatizace chceme? Zaměříme se hlavně na obsahovou stránku, nebo primárně prodávat? Potřebujeme propojení na xml feedy? A co další napojení, třeba na interní CRM? To vše spolu s cenou je potřeba zohlednit při výběru platformy.

  4. Personalizujte
    Pryč jsou doby, kdy jste posílali na všechny úplně stejný emailing a čekali, co se stane. Digitální marketing je o datech a jejich využití. Personalizace v emailingu zdaleka nekončí u jiného jména v oslovení. Je potřeba chytře segmentovat naše zákazníky. Co nejčastěji nakupují? V jaké cenové hladině? Kdy naposledy nakoupili? Kupují sobě, nebo jako dárek? Jakým způsobem platí? Personalizace znamená, že správným zákazníkům pošlete správnou nabídku tím správným způsobem.

  5. Nezapomeňte analyzovat a vyhodnocovat
    Je potřeba zajistit nastavit kompletní analytiku, aby nástroje mohly pracovat maximálně automaticky. Zároveň tak můžete vytvořit i jasný reporting v podobě automatizovaných přehledů. Pro naše klienty takové připravujeme do Google Looker studia. Tam si vizualizujeme a reportujeme výsledky a podle toho můžeme provádět úpravy strategie a zajistit optimální výsledky.

  6. Dodržujte právní náležitosti
    I rozesílka emailů má jako každá marketingová aktivita svá právní úskalí. Primárně se to týká přihlašování k newsletterům, ale i snadné možnosti odhlášení odběru. Většina platforem má toto již naštěstí vyřešeno. Dále zde mohou být povinné legal lines, např ohledně farmaceutických výrobků. V portfoliu LCG New Media máme takových firem celou řadu: pokud si tedy nevíte rady, pomůžeme vám vše mít nastavené bezpečně, ale zároveň tak, aby byl váš emailing stále efektivní.

  7. Nespamujte!
    Víme, že je toto je už součástí bodu 1 - nastavení strategie (správná frekvence), ale stejně to musíme zdůraznit. Není třeba bombardovat uživatele tunou emailů. Raději méně, ale o to kvalitněji! Zvolte správnou grafiku, tón komunikace, produkty a uživatele. Po každé rozesílce vše pečlivě vyhodnoťte, a pak pokračujte dále. Správně nastavený emailing vám nakonec bude přinášet samé pozitivní výsledky.

Víme, že toho není málo. Ozvěte se nám, a společně se na váš emailing podíváme. Máme za sebou řadu úspěšných case studies, kde jsme pomohli emailing nastavit či zefektivnit tak, že se stal jedním z hlavním akvizičních kanálů klienta.